сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

ЩЕ СЕ РАЗБОЛЕЯТ ЛИ ХОРАТА ПРИ ПОЛЕТИТЕ ДО МАРС?

5.12.2018 г.

НИКОЙ НЕ ЖЕЛАЕ да се стигне до зарази на астронавти в Космоса. Връщането на Земята може да се окаже трудно, лекарствата са ограничени, екипажите не могат да лекуват всяко възникнало усложнение и един заразен астронавт може да застраши цялата мисия

Това важи и за всяка бъдеща мисия до Марс с астронавти, тъй като най-близката аптека е на най-малко на 55 милиона километра. Ето защо са нужни безброй предпазни мерки, за да се намали рискът от заразяване, ако стигнат до червената планета и попаднат на неизвестен източник на инфекции!

Никой не знае дали на Марс има микробен живот. Но въз основа на изследвания на земните микроби има някои тревожни признаци, че определени бактерии се държат странно в Космоса. Разгадаването как тези хост-патогенни реакции се променят по време на космически полети е от решаващо значение за дългите пътувания (месеци, а понякога и години), за да завърши успешно една мисия до Марс.

„По-добре е да разберем какво се случва с микробите по време на космически полети, още преди да сме изпратили хората на едно такова дълго пътуване“ – смята Шерил Никърсън от Arizona State University.

ОТКРИВАНЕ НА ИНФЕКЦИИ

През 60-те и 70-те години в две от мисиите на „Аполо“ имаше болни членове на екипажа. През 1968 г. командирът на „Аполо 7“ Уоли Шира приключи мисията 15 часа след старта поради настинка. Той зарази и доста разгневения екипаж и така подхрани онова, което е описано като „мини-бунт“.

През 1970 г. преди полета на „Аполо 13“ член на екипажа бе заменен с друг след заразяване с морбили. По-късно по време на полета Фред Хейз получи инфекция на пикочните пътища и тъй като не бе лекувана, тя прогресира до продължителна бъбречна инфекция.

Днес, за да се намали рискът от болести и зарази, астронавтите се поставят под карантина. Указанията на НАСА гласят, че седем дни преди полета екипажът има право да бъде в контакт само с ограничен брой хора – одобрени членове от семейството и техническия персонал.

През този период лекарите постоянно преценяват здравословното им състояние и следят за симптоми като треска или болки в гърлото.

Защитата на астронавтите от влизането в контакт със зарази е едно от нещата, но какво да кажем за микроорганизмите, които в крайна сметка са в Космоса, независимо дали са вътре или извън човека?

В продължение на десетилетия учените изучават как хората и микробите реагират на микрогравитацията, което също може да бъде от значение при наличието на по-малка гравитация на Марс. Докато точните механизми все още не са напълно разгадани, наблюденията показват, че полетът в Космоса влияе на „съревнованието“ между инфекциозните микроби и имунната система, „накланяйки везните“ в полза на инфекцията.

Според това изследване наличието на по-слаба гравитация може да отслаби имунната система на човека и да го направи по-податлив на зарази. В същото време микрогравитацията променя и начина, по който микробите реагират на стреса - в някои случаи те засилват възможностите си да предизвикват заболявания и увеличат устойчивостта си.

„Всъщност беше доста изненадващо да видим промяна във вирулентността (колко тежко протича дадено заболяване) на микроорганизми по време на полет в Космоса“, споделя Никърсън. Лабораторията й доказва, че щамът на Salmonella Typhimurium се превръща в по-опасен след известно време, прекарано в микрогравитация.

През 2006 г. екипът й изпраща щама Salmonella на борда на космическата совалка „Атлантис“. Когато тя се връща на Земята, Никърсън заразява мишки със Salmonella от лабораторията й и с тази, обикаляла в орбита.

Резултатът? Летялата в Космоса е увеличила вирулентността си, като заразените с нея мишки умират по-бързо и при по-малки дози. Но Никърсън отбелязва, че ефектът е временен.

Но много други проучвания предполагат, че полетът в Космоса променя микробния растеж, размера, метаболизма, антимикробната резистентност и други характеристики.

И все пак, ако днешният Марс е без живот, бъдещите поселения трябва да са чисти от земни микроби, които биха могли да процъфтяват в условията на микрогравитация.

Можете ли да разберете всичко предварително? Не, не знаем огромна част от причините, поради които патогените причиняват болести тук, на Земята – казва Никърсън. – А това е невероятно важно. Микробите управляват нашия свят, ние просто живеем в него.“