сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

NASA изпраща апарат в сърцевината на Марсиански кратер

4.12.2018 г.

Вероятно там е имало живот!

Въпросът дали някога на Марс животът е бил възможен и дали в момента има такъв занимава учените от десетилетия. Може би най-сетне да разберем отговора.

С помощта на марсоход учените от NASA искат да изследват картерът Джезеро, който се намира близо до речна делта. През 2021 г. роботът ще кацне на Марс и ще събере проби от скалите, които след това ще бъдат изследвани на Земята, пише Washington Post.

Пресъхналите реки са идеални за изследване, тъй като там  би могъл да се съхрани живот под някаква форма. Ако някога е имало микроби в реката, сега те могат да бъдат открити в засъхналата кал.

Експедицията си поставя две цели:  от една страна учените искат да разберат как някога е изглеждала средата, а от друга – дали някога е имало живот там.

Специалистите обаче са убедени, че живот на Марс сега няма да открият. В момента повърхността на Марс е твърде суха и твърде студена с прекалено много радиация, което прави живота там невъзможен. Но Марс не винаги е била такава пустиня като днес. Неактивните вулкани предполагат, че някога е имало вулканична дейност и  образувания като пресъхнала река сочат, че някога е имало течаща вода.

Досега 40% от мисиите до Марс са били успешни – така че дали ще успее мисията през 2020 г. не е ясно. Учените обаче вярват, че мисията ще „открие нова ера в мисиите до Марс“, казва Washington Post. Да не забравяме, че учените се надяват скоро да изпратят хора там.

Роувърът ще тръгне към Марс през юли 2020 г. и се очаква да кацне там през февруари 2021 г. Завръщането му на Земята е изчислено за 2030 г., но пробите ще бъдат изследвани преди това. Остава да видим дали този мащабен проект ще се осъществи.