сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

InSight каца на Марс

25.11.2018 г.

На 26 ноември апарат на NASA ще кацне на Марс след 205 дневно пътешествие в космоса.

от Надя Дрейк

Кацането на космически апарат на Марс може и да изглежда съвсем обичайно, но то е всичко друго освен това.

От 50-те пъти, които хората са пращали различни видове хардуер на Марс, без значение дали с цел да изследват повърхността на Червената планета или да обикалят в орбита, повечето от половината са се оказвали неуспешни. От 2018 г. САЩ е единствената страна, която е съумяла да приземи марсоход на повърхността на Червената планета.

В Лабораторията за реактивно движение на  NASA (Jet Propulsion Laboratory), която ръководи мисията InSight, множество екипи неуморно  работят, за да са сигурни, че всичко ще бъде изпипано преди реалното кацане.

В миналото Марс е унищожавал много космически апарати.

Последната жертва бе марсоходът на Европесйката космическа агенция „Скиапарели“, който не можа да оцелее при спускането през 2016 г., макар че изстрелването в орбита на неговия събрат ExoMars бе успешно.

По-интересен е случаят, когато през 1999 г. апарат на NASA се разби на южния полюс на планетата – година след като Mars Climate Orbiter се разпадна в атмосферата на Червената планета, защото екипите не бяха  използвали еднакви мерни единици при изчисленията си.

За да се приземи безаварийното InSight, ще трябва редица събития да се случат с изключителна прецизност. Апаратът не е толкова тежък, колкото „Кюриосити“, така че технологията за спускане ще бъде различна и няма да има гигантски въздушни възглавници, като тези, използвани за „Спирит“ и „Опъртюнити“. InSight просто ще отвори парашута си, когато стигне до тънката атмосфера на Марс и ще започне приземяването си.

След като топлинният щит се отдели, радарът на космическия кораб ще трябва да се закачи за повърхността. Данните от радара ще кажат на InSight кога е време да спусне парашута и екраниращата си обвивка.

По-важното е, че марсоходът ще има нужда от информация кога да запали двигателите за спускане, които са от важно значение за забавянето на скоростта при приземяването до 8 километра в час.

InSight ще следва балистична траектория до повърхността на планетата – което означава, че няма да има маневреност след като влезе в атмосферата.

Целта е апаратът да се спусне в равнините на Елизиум, които са специално подбрани като подходящи за приземяване. Това е така, защото успехът на мисията разчита на напълно равния терен без скали, които биха попречили на марсохода да използва чувствителните инструменти, с които да изследва вътрешността на планетата.

„Ние буквално търсим „паркинг“, но ако има скали, склонове…това ще затрудни екипа“, казва Том Хофман, мениджър на проекта InSight.