сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Харчим ли калории без да се движим?

20.11.2018 г.

За да изгорим калории ние спортуваме или поне се стараем да се движим повече – качваме се по стълбите вместо да вземем асансьора, отиваме пеш до центъра вместо да се качим на метрото.

Но тялото ни гори калории дори когато не правим нищо – все пак организмът ни се нуждае от енергия, за да поддържа своите основни функции като храносмилане, сърдечна дейност и дишане.

В пилотно изследване учени от Харвард установяват как действа вътрешният ни часовник при изгарянето на калории.

В експеримент, публикуван в научното списание Current Biology, седем участника прекарали три седмици в лаборатория без часовници, без прозорци и без достъп до интернет. Така те не знаели коя част от деня е. Лягането и ставането били определяни от учените, които всяка вечер измествали часа за лягане с по четири часа.

Тази промяна не позволявала на вътрешния часовник на пациентите да се адаптира. Така учените успели да измерят скоростта на обмяна на веществата на участниците в зависимост от вътрешния им часовник. В резултат се оказало, че участниците изгаряли най-много калории в техния късен следобед и ранна вечер. По време на тяхната биологична нощ изразходвали най-малко калории – тогава, когато телесната температура стига най-ниски стойности.

Резултатите не само показват, че вътрешният ни часовник има значителен ефект върху метаболизма ни – те обясняват също така защо нередовното хранене и недоспиване допринасят за трупането на килограми, казват специалистите.