сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Откриха супер-Земя след десетилетия търсене

16.11.2018 г.

Изглежда астрономите най-накрая откриха планета, обикаляща около Звездата на Барнард.

от Надя Дрейк

Учени установиха, че само на шест светлинни години от Земята, около малка червена звезда, обикаля замръзнала планета. Тя може да се окаже една от най-обещаващите цели на астрономите, изучаващи световете отвъд нашата слънчева система.

Новооткритата планета, описана в списание Nature, обикаля около слънце, известно като Звездата на Барнард. Разстоянието до най-близката до нас Алфа Кентавър е с две светлинни години по-малко, но в действителност тя представлява тройна звездна система.

Звездата на Барнард е малко червено джудже, което е по-старо от Слънцето и e с около 1/6 от размера му. Без добър телескоп тя не може да се види – до 1916 г. близката звезда дори не е била забелязана.

Въпреки това звездата на Барнард присъства в много научнофантастични романи и вдъхновява астрономите да предположат присъствието на обикалящи около нея планети още през 1960-те години.

Откриването на по-малки планети обаче не е толкова просто, дори за звезди, разположени близо до нас. Съоръжения като телескопа на НАСА „Кеплер“ също трудно ги регистрират, тъй като това е сериозно предизвикателство: нужното подреждане на планетите е сравнително рядко.

Учените смятат, че новооткритата планета е поне три пъти по масивна от Земята и е доста по-студена. Дългата й орбита около звездата на Барнард означава, че температурата на повърхността й е около минус 167 градуса по Целзий – прекалено студено за живот под формата, в която го познаваме.

Основният въпрос е дали планетата е достатъчно голяма да задържи атмосфера около себе си. Дори и при това положение тя би била негостоприемна за живот с ниските си температури, изключващи наличието на течна вода на повърхността.

В научната фантастика са описани множество замръзнали планети: Хот – емблематичното бойно поле в „Междузвездни войни“; Делта Вега, ледената планета на която капитан Кърк среща Спок в „Стар Трек“; служещата просто като междинна гара планета, обикаляща около звездата на Барнард в „Пътеводител на галактическия стопаджия“.