сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Земята има още две „луни“!

8.11.2018 г.

За първи път големите прашни облаци са били забелязани през 1960-те. Сега съществуването им се потвърждава.

от Андрю Фазекас

Може да се окаже, че Земята има не само една луна. След повече от половин век разсъждения и спорове унгарски астрономи и физици съобщават, че най-сетне могат да потвърдят съществуването на две обикалящи около Земята „луни“, които изцяло се състоят от космически прах.

В Monthly Notices of the Royal Astronomical Society се казва, че екипът е успял да улови кадри на мистериозните облаци, които се намират на около 400 000 километра от нас – горе-долу на същото разстояние както Луната.

Учените и преди са загатвали за присъствието на природни „придружители“ на Земята, но прашните облаци са били забелязани едва през 1961 г. от техния съименник, полския астроном Казимирж Кордилевски. Дори тогава съществуването им е било поставено под въпрос.

„Облаците на Кордилевски са два от най-трудните за откриване обекти и макар че са толкова близо до Земята колкото и Луната често са пренебрегвани от астрономите“, казва съавтора на изследването Джудит Слиз-Балогх, астроном от Университета „Йотвьош Лоранд“ в Будапеща. „Интригуващо е да потвърдим, че нашата планета има прашни псевдо-спътници в орбита наред с Луната.“

Самите облаци са огромни, но отделните частици, от които се състоят, са с размер едва един микрометър. Слънчевата светлина отразява тези частици и от нея те леко блестят.

Сателитните облаци са останали скрити в мрака на космоса досега просто защото са изключително бледи.