сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Последното послание на Стивън Хокинг за края на човечеството

7.11.2018 г.

Генното инженерство е една от най-важните изследователски области в науката. В земеделието то се използва, за да се повишат добивите от реколтата, в медицината – за борба с болестите.

Но колкото и да е полезно, когато попадне в грешните ръце, знанието може да се превърне в смъртна опасност. Покойният физик Стивън Хокинг се е опитал да предупреди човечеството за опасностите от генното инженерство. Тази седмица ще излезе последният му сборник с есета озаглавен Brief Answers to the Big Questions.

„Навлизаме в нова фаза на разработена от нас самите еволюция и скоро ще можем да променяме и подобряваме собственото си ДНК“, пише Хокинг в последното си предсказание. „Декодирали сме нашето ДНК, което означава, че сме прочели „Книгата на живота“ и можем да започнем да я коригираме.“

По този начин бихме могли да оптимизираме и човешките характеристики, което би довело до драстични последици. „ Сигурен съм, че в настоящето столетие хората ще открият как да променят както интелекта така и инстинкти като агресията“, казва Хокинг. „Вероятно ще бъдат приети закони против прилагането на генното инженерство върху хора. Но, някой може и да не устои на изкушението да усъвършенства човешките качества като памет, устойчивост на болести и дълголетие.“

Хокинг пише за заплахата от така наречените „суперхора“, които ще се съревновават с останалите. „Веднага щом суперхората се появят ще възникнат сериозни политически проблеми с обикновените хора, които няма да могат да се съревновават с тях.“ „Най-вероятно те ще изчезнат или ще минат на заден план.“