сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Защо сибирските хъскита имат сини очи?

11.10.2018 г.

Учени откриват генетични доказателства за необичайния цвят на очиte на хъскитата.

от Китсън Язинка

Елегантни и изразителни тези синеоки кучета имат незабравима физиономия. Учените се опитват да разберат на какво се дължи впечатляващият цвят на очите им.

Известно е, че при някои кучета сините очи са свързани с цвета на козината, както при петнистите австралийски овчарки. Ами при другите кучета?

С помощта на ДНК тестове учени се захващат да разнищят въпроса какво друго освен цветът на козината може да е причина за сините очи при кучетата.

В най-голямото проучване досега, сравняващо генетични профили на 6000 кучета, учените установяват възможна генетична причина. Изследването е публикувано миналата седмица в журнала PLOS Genetics от Адам Бойко и Аарон Самс от Embark Veterinary, Inc.

Според тях силно свързана със сините очи при сибирските хъскита е генетична промяна, или мутация, на гена ALX4 в кучешката хромозома 18.

Според генетика Кристофър Иризари, мутацията на гена ALX4 при сибирските хъскита изглежда води до намалено производство на пигмент. Поради липсата на пигмент,  очите изглеждат сини.

„Няма син пигмент. По-скоро начина по който светлината се отразява от окото създава впечатлението за синьо, така както небето изглежда синьо, но космосът не е“, казва Иризари.