сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

„Пещерата на Плутон“ - двери към ада

24.10.2019 г.

„Пещерата на Плутон“ в днешна Турция, която наричат и „Двери към ада“, още от античността представлява мистерия за човечеството.

В някогашния гръцки град Хиераполис се намира каменна арка, бележеща пътя към подземния свят. Митовете, които обгръщат пещерата под нея вече повече от 2000 години, са впечатляващи и плашещи, но истината е, че там са се случвали необичайни неща.

По времето на Древен Рим всички животни, пристъпили прага на пещерата, умирали, а жреците, извършващи жертвоприношенията,  оставали невредими. Противно на предположението, че това е било свързано с кастрацията на свещениците, сега учените разкриват истинската причина за  смъртоносната пещера.

Археолозите, които открили каменната арка преди няколко години, забелязали, че птиците, попадащи във входа на пещерата умирали.

„Помещението е пълно с мъгла толкова гъста, че едва се вижда пода. Всеки звяр, попаднал тук умира незабавно. Слагам врабчета и те на мига издъхват“, пише гръцкият историк Страбон, живял от 64 пр. Хр. до 24 . сл Хр.

Изследване на университета в Дуйсбург, под ръководството на биолога Харди Пфанц, успяло да докаже, че има научна причина за смъртта на толкова много животни. Учените открили разлом, който минавал през храма и излъчвал въглероден диоксид с вулканичен произход.

Слънчевата топлина разсейва газа денем, но той потъва в земята нощем и образува нещо като езеро. Призори концентрацията на въглероден диоксид е най-висока и се разстила на около 40 сантиметра над земята. Тъй като жертвените животни били по-малки от жреците, най-вероятно те вдишвали газа вследствие на което умирали.