сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Русия ще строи лунна база

26.9.2018 г.

Русия ще строи лунна база и не изключва взаимодействие със САЩ или страните от БРИКС.

Русия изготвя проект за строителство на научна станция и не изключва взаимодействието със Съединените американски щати или страните от БРИКС, съобщиха в понеделник от Руската космическа агенция.

"Роскосмос" разглежда проект за строителството на научна станция на повърхността на Луната. Възможно е това да бъде изцяло руска инициатива, но също така е възможно да бъде и в рамките на международна кооперация, чийто облик ще бъде определен след преговори с потенциалните партньори и в зависимост от ресурсите на корпорацията", смятат от руската космическа агенция.

Според представители на "Роскосмос" в програмата могат да вземат участие САЩ и страните от БРИКС, където, освен Русия членуват още Бразилия, Индия, Китай и ЮАР. Темата ще бъде обсъдена от ръководителите на "Роскосмос" и НАСА Дмитрий Рогозин и Джим Брайдънстайн, които ще се срещнат на 10 октомври.

Още през 2016 година от "Роскосмос" обявиха, че разработват проект за строителство на лунна база с капацитет 12 души. През септември 2017 година НАСА и Руската космическа агенция разпространиха съвместно изявление, в което описаха общите си плановете по създаване на международна космическа станция в орбита около Луната. Проектът е известен под името Deep Space Gateway.

През септември 2018 година в медиите се появиха съобщения, че руската страна се отказва от инициативата, но от "Роскосмос" опровергаха тези твърдения. Според говорителя на държавната Руската космическа агенция преговорите с НАСА продължават. Рогозин обаче подчерта, че не би искал да участва в чисто американски проект, тъй като Руската федерация "не може да си позволи да играе второстепенна роля в чужди проекти". /ТАСС и БГНЕС