сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

НАСА улови сблъсъка на две спирални галактики

13.9.2018 г.

На около 300 милиона светлинни години от Земята, дълбоко в съзвездието Летяща Риба две спирални галактики се съединиха в една, като оставиха след себе си блестящ пръстен от черни дупки и неутронни звезди.

От Ник Лун

Звездите и другите големи обекти в космоса са толкова отдалечени едни от други, че при сливането на две галактики, те рядко се сблъскват едни с други. Гравитационните ефекти обаче могат да сериозно да пренаредят галактики и да причинят сблъсъка им.

„Гравитационните вълни местят някои от орбитите на звездите към по-далечни региони и притискат газовете в таргетната галактика и тези около нея. Получилият се по-плътен газ стига до точка в която се създават нови звезди“, обяснява Ана Уолтър, астроном в италианската обсерватория INAF-Osservatorio Astronomico di Brera.

Преместените звезди, както и новородените им братя и сестри се разпростират и създават  новата галактика с форма на пръстен.

Заснетите от НАСА образи съдържат полезна информация за сблъсъците на  галактиките в Млечния път, за раждането, живота и края на звездите.