сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

НАСА има план как да спаси Земята от супервулкан

7.9.2018 г.

Какви картини изникват в главата ви, когато стане въпрос за края на света? Астероиди, световни войни, извънземни, климатична катастрофа?

Някои от тези сценарии може и да са реалистични, но под земята се крие много по-голяма заплаха, която може да сложи край на човешката цивилизация. НАСА също я вижда като една от най-големите природни заплахи за човечеството: супер вулканите.

Под националния парк „Йелоустоун“ кипи огромен резервоар от магма, който захранва всички гейзери и горещи басейни. Именно този резервоар представлява потенциална опасност за човечеството.

Резервоарът под националния парк „Уайоминг“ не е единственият потенциален супервулкан на света. Подобни са Фелгрейските полета в Италия и Таупо в Нова Зеландия.

Гигантска експлозия на супер вулкани има приблизително всеки 100 000 години. Последиците от подобно изригване биха били фатални: световен глад в комбинация с вулканична зима (охлаждане на ниските слоеве на земната атмосфера).

Според оценка на Обединените нации бихме могли да живеем точно 74 дни, ако хранителните ни резерви бъдат засегнати.

„Смятам, че заплахата от супервулканите е много по-голяма отколкото опасността от астероид или комета“, казва Брайън Уилкокс от НАСА.

За охлаждането на вулкана биха били нужни големи количества вода, които да се вкарат в него, но това на практика е почти невъзможно. „Построяването на голям акведукт в планински регион би било скъпо и сложно и освен това хората не искат да харчат водата си за подобно нещо“, заяви Уилкокс пред BBC.

Но NASA има алтернативно решение: да се издълбаят десет километра под супервулкана и да се вкара вода под силно налягане. Това значително би намалило температурата на вулкана. Но планът си има своята цена: 2.9 милиарда евро.

Цялото начинание има едно предимство: „По този начин може да се използва топлината, за да се направи геотермална електроцентрала, която произвежда електрическа енергия на изключително ниски цени: около 0,08 евро на киловатчас.“

Изследователят на НАСА предупреждава: „Йелоустоун избухва на всеки 600 000 години. За последен път той е изригнал преди около 600 000 години. Това значи, че трябва са бъдем нащрек.“