сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Учени наблюдаваха за пръв път разпадането на Хигс бозон

30.8.2018 г.

Шест години след проследяването на Хигс бозона, субатомната частица, която придава маса на материята, физиците от ЦЕРН заявиха, че са "свидетели" на разпадането й на малки частици, наречени "дънни кварки", предаде АФП.

След откриването на Божията частица, специалистите от екипите "Атлас" и "Си ем ес" най-после можаха да наблюдават нейното разпадане на елементарни частици.

Разпадането се наблюдава при Големия адронен колайдер известен с откриването на частиците Хигс през 2012 г., съобщиха от лабораторията по физика на ЦЕРН в Европа. "По време на ранните подготовки на колайдера имаше съмнения дали това наблюдение може да бъде постигнато", разказаха от екипа на „Атлас“ за "неуловимото взаимодействие", което сега е документирано в масивния ускорител на частици.

Наблюденията потвърдиха хипотезата, че всепроникващото квантово поле, обусловено от Хигс бозона, дава маса и на дънния кварк. Изследователите твърдят, че дългоочакваното наблюдение служи като проверка на Стандартния модел на физиката - главната теория за основните частици, които съставят Вселената и силите, които я управляват. Съгласно модела, разработен в началото на 70-те години, кварките и лептоните са основните градивни елементи на материята. /БГНЕС