сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Учени с нова еволюционна теория: оцеляват най-мързеливите

23.8.2018 г.

Победителите в еволюционна надпревара може би не са най-приспособимите, а най-мързеливите организми, с най-бавен метаболизъм, твърдят учени от Университета на Канзас в Съединените американски щати.

„Сравнихме скоростта на метаболизма на съвременните мекотели с техните предци, изчезнали през последните пет милиона години. Оказва се, че измрелите безгръбначни са имали по-бърза обмяна на веществата, в сравнение с тези, които съществуват днес“, смята Люк Строц.

За целите на изследването са били проучени раковини от над триста вида съществуващи и вече изчезнали мекотели, обитавали бреговете на Атлантическия океан. Учените са изчислили скоростта на обмен на веществата на различните организми и са ги сравнили.

Резултатите показват, че „активният живот“ влияе крайно негативно на еволюционното развитие на безгръбначните — колкото по-бърз е бил техният метаболизъм, толкова по-кратък е еволюционният им живот.

Следващият етап в работата на изследователския екип ще бъде да провери дали направените изводи са валидни и за други представители на земната флора и фауна. „Изглежда, че еволюцията толерира най-бавните и апатични същества. Колкото по-бавен е вашият метаболизъм, толкова по-голям е шансът вашият вид да просъществува. Струва ми се, че е време да променим известното твърдение [на Дарвин] — оцеляват не най-приспособимите, а най-мързеливите“, добавя Брус Либерман от Оксфордския университет. /РИА „Новости“ и БГНЕС