сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Загиват маслиновите дървета в Италия

15.8.2018 г.

Първите поразени маслинови дръвчета се появяват край Галиполи в района на Апулия, Южна Италия.

Множество листа покафеняват и стават ронливи покрая. После залиняват цели горички. Пред очите на фермерите, чиито семейства се занимават с отглеждането на маслини от поколения, дърветата изсъхват и бизнесът рязко спада, пише Алехандра Борунда в natgeo.com.

Според Европейската комисия Xylella е сред най-опасните бактерии по растенията в световен план. Нейни разновидности опустошават лозята в Калифорния и цитрусовите дървета в Бразилия, унищожавайки хиляди акри от ценните растения и причинявайки щети за милиарди долари.

До разболяването на маслиновите дървета, Xylella не е била наблюдавана в Европа и идентифицирането й в Италия алармира научните и политическите общности в Европейския съюз. Италианските маслинопроизводители дават 15% от чистия зехтин в световен мащаб, който възлиза на стойност над 2 милиарда годишно. Испания произвежда още повече. Това, което застрашава дърветата в Италия, застрашава икономиката на цялата Европейска общност.

Xylella кара растенията да умират от жажда отвътре навън. Бактерията се пренася от дърво на дърво от малки насекоми от вида Cercopoidea, които се прилепват към дървесните тъкани на растението, транспортиращи вода от корените към листата. Ако насекомите изсмучат течност от инфектираното дърво, те могат да пренесат бактерията и да я инжектират в следващо растение от което ще се хранят.

Досега лек за тази болест не е известен. След като бактерията проникне в растението то остава заразено с нея докато не загине. Xylella може да остане латентна в продължение на месеци или година преди да се разрази.

Европейската комисия уточнява, че Италия трябва да се отърве от всички растения за които се знае, че са инфектирани или има подозрения, че са болни. На практика това означава, че на фермерите е наредено да изкоренят и изгорят своите ценни дървета, като в някои случаи се налага да унищожат дори съседни растения, които все още видимо не са поразени от болестта. Наскоро официални служители посъветвали фермерите да използват пестициди, за да контролират популацията на насекомите, пренасящи бактерията. Това разгневи производителите, които се гордеят с органичната си продукция.  Районът вече е загубил около 11 милиона маслинови дръвчета.