сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Наземен телескоп за пръв път засне свръхточни снимки на Нептун

19.7.2018 г.

Обсерваторията на VLT получи свръхточни снимки на Нептун, неотстъпващи по качеството на изображенията с "Хъбъл", използвайки изкуствени "лазерни" звезди.

Тези изображения и научни данни бяха публикувани на сайта на Европейската южна обсерватория.

"Хъбъл" и много други орбитални телескопи имат доста скромни размери по стандартите на наземните обсерватории и невинаги могат да направят ясни изображения на далечни планети, галактики и звезди.

Причината за това е много проста - дори и най-чистия и разреден въздух на планините, където са построени най-големите оптични телескопи на света, съдържа много прах, микроби и други частици, разсейващи светлината. Дълго време учените смятаха, че тези прашинки не могат да бъдат отстранени, поради което изграждането на големи телескопи с огледала, чийто диаметър е няколко десетки метра, се считаше за абсолютна загуба на пари.

Сега физици откриха, че този проблем може да бъде решен, като се наблюдават не реални, а фиктивни звезди в нощното небе, които се "изобразяват" върху него с помощта на лазерни лъчи с добре дефинирана дължина на вълната и други свойства.

Такива лазери, както обяснява научният екип на VLT телескопа, взаимодействат с определени атоми в горните слоеве на атмосферата на Земята и ги карат да блестят така, че да изглеждат като звезди.

Наблюдавайки ги с помощта на същите телескопи, можем да запишем "чистия шум", генериран в атмосферата и да го премахнем от данните на реалните наблюдения. Само преди две години VLT получи подобно лазерно "оръжие" и сега учените извършиха пълната корекция на последния от четирите модула на телескопа.

След проверка на неговата работа, те получиха първите свръхточни фотографии. Нептун - планетата, отдалечена от нас 4,3 милиарда километра. Нейният облик оставаше загадка, преди да се приближи сондата "Вояджър 2" през 1989 г. и преди старта на "Хъбъл" през 1992 г., който откри почти невидим пръстен на Нептун.

Тези фотографии едва ли ще разкрият нови тайни на осмата планетата в Слънчевата система. От друга страна, лазерните "звезди" се справят блестящо с възложените им задачи, така че сега VLT може да се използва за детайлни наблюдения на химичния състав и други свойства на близките до нас екзопланети. /РИА-Новости