сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Товарен кораб понесе „летящия мозък“ в Космоса

29.6.2018 г.

Робот с размерите на топка и наричан „летящия мозък“, защото е програмиран да следва и да си взаимодейства с немски астронавт, беше изстрелян към Международната космическа станция (МКС) с товарния космически кораб „Дракон“ на SpaceX.

Резервна ръка за роботизираната ръка на станцията, експеримент за измерване на стреса при растенията в космоса и изследване на нова ракова терапия също са на борда.

Безпилотната капсула „Дракон“ носи 2900 килограма на своята 15-та мисия за доставка на орбиталната лаборатория. Капсулата трябва да пристигне и да се скачи с МКС на 2 юли.

Ключова част от товара е устройство с размерите на баскетболна топка, наречено CIMON - съкратено от Crew Interactive MObile CompanioN. Той е описан като „летящ мозък“ от Манфред Яуман, ръководител в „Еърбъс“.

Активирането на CIMON ще бъде „исторически момент“ и ще стане първият робот по рода си, който да взаимодейства с хората в космоса, каза на пресконференция Християн Караш, ръководител на проекта CIMON в Германския аерокосмически център (DLR).

CIMON е обучен да разпознае гласа и лицето на 42-годишния Александър Герст, геофизик в Европейската космическа агенция. Когато Герст се обади на CIMON, роботът ще усети по звука откъде се обажда Герст, ще се ориентира по този начин и ще се приближи.

CIMON ще бъде задвижван от повече от дузина витла, което ще му помогне да се движи без да се блъска в космическата лаборатория.

„Предназначен е да работи на английски език. Разбира Александър“, каза Брет Грийнстейн, мениджър в IBM. „Ще отиде при него, когато той говори.“ И шестимата членове на екипажа на орбиталния аванпост могат да говорят на CIMON, макар че той е научен да работи най-добре с Герст./АФП