сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Марс доближава Земята през юли – ще може да наблюдаваме рядко астрономическо явление

29.6.2018 г.

През следващите шест седмици Марс ще бъде изключително ярък. На 31 юли Червената планета ще достигне най-близката си точка до Земята от 2003 г. насам и ще отстои на разстояние от 57,6 милиона километра.

През целия юли Марс ще се вижда с просто око и ще грее по-ярко от най-ярките звезди. Причината за това е явлението наречено перихелийна опозиция. За опозиция говорим, когато Земята се намира точно между Марс и Слънцето.

Опозицията на Марс се случва приблизително на всеки две години, като последната е била през май 2016 г. Тази година обаче е особена, тъй като Марс стига своя перихелий, най-близката точка до Слънцето, само седмици след опозицията.

Перихелийната опозиция се случва веднъж на всеки 15-17 години, когато орбитите на Марс и Земята доближават планетите повече една до друга, твърди НАСА.

Но дори Марс да грее ярко и да изглежда красиво от Земята положението на повърхността му не е толкова благоприятно. В момента там се вихри прашна буря, която обхваща около 40 милиона квадратни километра – общо територията на Северна Америка и Русия.

„Това е една от най-силните бури наблюдавани досега на Червената планета“, писа НАСА в прес съобщение. По време на бурята НАСА загуби връзка със захранвания от Слънцето роувър „Опортюнити“ . Все още не е ясно дали остаряващия марсоход ще проработи. От друга страна марсоходът „Кюриосити“ продължава да изследва екстремните условия на Марс.