сп. National Geographic - Юли 2018
National Geographic KIDS - Юли 2018

Пуснаха първата „прахосмукачка” на космически боклук

25.6.2018 г.

Екипажът на Международната космическа станция (МКС) за пръв път пусна в Космоса британски микроспътник, чиято задача ще бъде събирането на частици космически прах и тяхното изгаряне в атмосферата, съобщава Space.com.

„Очакваме първите опити да започнат през септември тази година. Всеки от тях ще продължи няколко седмици, защото искаме да ги заснемем на HD-камери. Затова боклукът трябва да бъде „хванат” в момента, когато бъде добре осветен, а спътникът го наблюдават под правилен ъгъл”, обясни Гулиелмо Алиети, научният ръководител на експеримента RemoveDebris.

По данни на астрономите в орбита около Земята присъстват около 18 000 изработени от човека обекти, чието положението е известно на НАСА и други водещи космически агенции в света. Сблъсъкът само с един от тях може да се превърне в катастрофа за повечето спътници, МКС и пилотираните кораби. Този проблем е известен на учените още от 70-те години на миналия век.

RemoveDebris е първия апарат, който ще бъде задействан за решаването на проблема. Той е създаден от британски инженери от университета Съри и компанията Airbus в рамките на едноименния проект, за чиято реализация ЕС отдели 5,2 млн евро.

Спътникът прилича по размери на пералня и се състои от 5 части – самия апарат RemoveDebris, два микроспътника, мрежа за улавяне на боклука, харпун и платна. Следващите 6 месеца спътникът ще провери всички свои системи, след което ще изхвърли два микроспътника и ще се опита да ги улови, използвайки триизмерен лазарен радар, мрежа и харпун.

Съгласно плановете на Алиети тези процедури трябва да се случат през октомври тази година и през февруари 2019-та. Ако първата космическа „чистачка” се справи с тази задача, тя ще опъне платното и ще го използва, за да попадне бързо в горните слоеве на атмосферата на Земята и да изгори в нея за 10 седмици.

Алиети се надява, че тези опити ще накара всички космически агенции в света да се отнесат сериозно към проблема за почистването на орбитата от боклука, независимо дали RemoveDebris ще се справи с всички задачи или не. /БГНЕС