сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

ЦЕРН увеличава мощността на Големия адронен колайдер

19.6.2018 г.

Европейският център за ядрени изследвания (ЦЕРН) започна ремонт за увеличаване на мощността на Големия адронен колайдер край Женева, съобщи АФП.

Големият адронен колайдер е най-големият и мощен ускорител на частици в света. Работите ще продължат до 2026 г. Целта е да се подобри шанса да бъдат открити нови явления.

Самият тунел, който е с обиколка 27 километра и се намира на територията на Швейцария и Франция, няма да бъде удължаван, но ще бъде инсталирано ново оборудване, включително магнити, които насочват сноповете частици. Колайдерът в момента произвежда до 1 милиард сблъсъка между протони в секунда.

Експериментите в ЦЕРН през 2012 г. потвърдиха съществуването на частицата Хигс бозон. Двамата учени, които първи откриха това - белгиецът Франсоа Англер и британецът Питър Хигс спечелиха Нобелова награда за физика през 2013 г. Големият адронен колайдер в момента произвежда до 1 милиард сблъсъка между протони в секунда. След подобренията броят им ще бъде увеличен, което ще позволи да бъдат събрани 10 пъти повече данни от 2026 до 2036 г. /БГНЕС