сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Огромна черна дупка изяде звезда

16.6.2018 г.

За първи път учените са видели огромния взрив, изхвърлен от черна дупка, която яде звезда.

Изследователите най-сетне са наблюдавали образуването и разширяването на бързо движеща се струя от материал, който се изхвърля, когато гравитацията на супер масивна черна дупка грабва звездата и я разкъсва.

Учените наблюдават драматичното събитие с помощта на високоспециализирани телескопи, насочени към двойка сблъскващи се галактики, наречени Arp 299, на около 150 милиона светлинни години от Земята.

В центъра на една от тези галактики една звезда с два пъти размера на Слънцето отива твърде близо до черна дупка, която е повече от 20 милиона пъти по-голяма от нашата Слънце - и е разцепена, хвърляйки взрив във Вселената.

Това е взрив, какъвто учените виждат за пръв път. Теоретиците отдавна смятали, че такива неща са често срещани - спекулации, че материалът, откъснат от звездата, образува въртящ се диск около черна дупка, излъчващ интензивни рентгенови лъчи и видима светлина, а също така изтласква струи от материал навън от полюсите на диска почти със скоростта на светлината - но все още не са виждали подобно нещо.

"Никога преди не сме били в състояние да наблюдаваме директно образуването и еволюцията на струя при едно от тези събития", каза Мигел Перес-Торес от Астрофизичния институт на Андалусия в Гранада, Испания.

Първоначално изследователите  насочили вниманието си към обречената звезда като част от търсенето на експлозии на супернова при такива сблъскващи се двойки галактики. Те първоначално си помислили, че това, което виждат, е експлозия на свръхнова - но тя продължила да се разширява, потвърждавайки, че всъщност е изстреляна струя, когато звездата е разкъсана. /БГНЕС