сп. National Geographic - Август 2018
National Geographic KIDS - Август 2018

Как да успеем на интервю за работа – няколко психологически трика

12.6.2018 г.

Съвсем нормално е да сте притеснени, когато кандидатствате за работа, но не бива да забравяте, че специалистите по управлeние на човешките ресурси са хора като вас и мен.

Това означава, че са податливи на психологически трикове както всички останали. Малки промени в начина по който говорите или се движите може да ви направи да изглеждате по-симпатични и по-компетентни.

Следният списък с прости стратегии може да улесни комуникацията ви с HR специалистите и да увеличи шансовете ви да получите работата.

1. Планирайте интервюто за вторник в 10:30 .

Според портала Glassdoor идеалното време за интервю за работа е това, което е удобно за HR мениджъра – не това, което е удобно за вас. Ако ви предложи няколко възможности попитайте дали е свободен вторник в 10:30 сутринта – по това време той би трябвало да е сравнително спокоен. Избягвайте твърде ранните сутрешни часове за срещи, тогава служителите все още не са настроени на работна вълна. Същото важи и ако сте насрочили разговора за последния час от работния ден – вероятно тогава  мислят какво ги чака вкъщи.

2. Не се явявайте на същия ден с най-добрия кандидат.

Ако има как да разберете кои са другите кандидати не отивайте в същия с ден с онези, които изглеждат по-квалифицирани от вас.

3. Изберете цвета на дрехите си в зависимост от това какво искате да излъчвате.

Според проучване на Career Builder, в което интервюират мениджъри и специалисти човешки ресурси различните цветове предават послание за различни способности. 23% от участниците препоръчали синьото като цвят на отборните играчи. 15% препоръчали черното – цветът, който предава послание за лидерски потенциал.
Кой цвят да избягвате? 25% процента определили оранжевото като „най-неподходящия цвят“ за интервю, тъй като стои непрофесионално. Ето значението на още няколко цвята:

  • сиво: логичен/аналитичен
  • бяло: организиран
  • кафяво: надежден
  • червено: властен

4. Съобразете се с възрастта на човека, който ще ви интервюира.

Често от възрастта на интервюиращия можете да разберете що за човек е и какво иска да чуе от вас. В книгата си Crazy Good Interviewing Джон Молидор и Барбара Перъс пишат, че трябва да адаптирате поведението си спрямо възрастта на интервюиращия по следния начин:

  • Между 20 и 30 години: вземете визуални примери от работата си и подчертайте уменията си да вършите много неща едновременно.
  • Между 30 и 50 години: подчертайте креативността си и споменете как балансът между личен живот и работа допринася за успеха ви.
  • Между 50 и 70 години: покажете, че работите здраво и че уважавате това, което специалистът човешки ресурси е постигнал в живота.

5. Покажете дланите си.

Ръцете оказват огромно влияние върху впечатлението, което създавате на интервюто за работа. Показването на дланите е знак на честност.

Ако притискате върховете на пръстите си означава, че сте притеснен; ако криете ръцете си означава, че криете нещо; ако докосвате пръстите си значи, че сте нетърпелив; ако скръстите ръце, заемате защитна позиция, а твърде екстравагантните жестове не са желателни.

6. Намерете допирна точка с мениджъра човешки ресурси.

Сходството е приятно - по-склонни сме да харесваме хора, когато имаме нещо общо с тях. Така например ако знаете, че интервюиращият много цени обществената работа, както и вие, трябва да повдигнете темата по време на разговора.

7. Опитайте се да отразявате езика на тялото на този, който ви интервюира.

„Ефектът на хамелеона“ е психологическо явление, при което хората несъзнателно имитират езика на тялото на събеседника си. Според експерта Пати Ууд в идеалния случай би трябвало да „танцуваме“ с другия. В противен случай може да изглежда, че не се интересуваме от това, което той казва.

8. Направете комплимент на представителя от човешки ресурси и компанията без да рекламирате себе си.

Важно е да похвалите компанията и да изразите ентусиазъм от възможността да работите за нея, без да се изтъквате и да се хвалите.

9. Бъдете честни относно своите слабости.

На въпроса „Коя е най-голямата ви слабост?” не отговаряйте с клишета от типа на „работя прекалено много“ или „перфекционист съм“. По-добре да сте честни и да признаете, например „не мога да се организирам“. Това би прозвучало по-искрено, а не като заучена фраза.

10. Бъдете изразителни.

Ако искате да бъдете интелигентен трябва да избягвате монотонността. Леонард Млодинов, автор на Subliminal: How Your Unconscious Mind Rules Your Behavior пише: „Ако двама души изричат едни и същи думи, но единият говори по-бързо и по-високо, прави по-малко паузи и променя интонацията, ще си помислите, че той е по-енергичен, по-начетен и по-интелигентен.“ „Изразителната реч с промяна в интонацията и възможно най-малко паузи ни кара да се доверим повече на говорещия и увеличава усещането за интелигентност.“
Джефри Джеймс препоръчва следното: „ Говорете по-бързо или по-бавно в зависимост от това колко важно е посланието, което искате да предадете. Когато обобщавате или съобщавате не чак толкова важна информация може да говорите по-бързо, отколкото когато съобщавате нова информация. Опитайте се да говорите по-бавно, ако въвеждате нова идея. Така ще дадете достатъчно време на слушателите да ви разберат.“

11. Осъществете зрителен контакт при първата среща.

Не се срамувайте – погледнете представителя на човешки ресурси в очите, когато ви поздравява. Изследователи от Североизточния университет в Масачузетс помолили участници в проучване да изгледат видеозаписи на непознати, които се срещат за първи път. После трябвало да преценят интелигентността им. Резултатът: хората, осъществили зрителен контакт на срещата, били счетени за по-умни от останалите.

12. Бъдте дружелюбни и уверени

Интересно проучване на университета Гелф в Канада посочва защо кандидатите, които се страхуват или са несигурни имат по-малко шансове. „Ако не сте екстроверт по природа трябва да се научите да се продавате добре“, казва авторът на проучването Дебора М.Пауъл в интервю за сп. „Форбс“. „Не се страхувайте да кажете колко много сте постигнали“.

13. Подгответе се за неудобни въпроси.

Джон Лийс, автор на The Interview Expert: How to Get the Job You Want споделя, че кандидатите трябва да са готови за въпроси на които нямат желание да отговарят. Ето откъс от статията: „Да кажем, че сте били освободен от работа. Ето един подходящ отговор: „Подобно на много хора загубих работата си, защото компанията намали персонала“, но това ми даде възможност да анализирам по-точно уменията, които съм придобил там и да се усъвършенствам и в други области.“ Пренесете отговора си от миналото към настоящето.

14. Не се усмихвайте прекалено много.

Не е нужно през цялото време да имате усмивка на лицето. Според проучванията постоянната ухиленост намалява шансовете ви да получите работата. Учените стигнали до извода, че усмивките всъщност са разрешени, когато кандидатствате за работа в отдел продажби.

15. Бъдете ентусиазиран.

Както пишат Джонатан Голдинг и Ан Липърт в списанието Psychology Today, кандидатите имат по-големи шансове да получат дадена работа, когато излъчват енергия и ентусиазъм: „Кандидатите, показващи повече емоции и енергия, е по-вероятно да бъдат поканени на второ интервю, отколкото кандидатите, които не са толкова енергични.“

16. Не се придържайте към сценария.

Професори от Щатския университет на Охайо и Kellogg School of Management пишат, че и интервюиращ и интервюиран често следват „предварителни сценарии“. Те съветват кандидатите да не отговарят веднага на зададения въпрос. „Обърнете внимание на ключовите думи от въпроса на интервюиращия и ги включете в отговора си, за да покажете, че отговорът ви е изграден върху казаното от човека срещу вас.“

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах