сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Намериха коне в Помпей впрегнати за бягство

29.5.2018 г.

Наскоро археолози откриха коне в обор на 2000 години, които сякаш са застинали в неуспешен опит да избягат от изригването на Везувий.

Наскоро археолозите попаднаха на кон застинал във вулканичната пепел на древна вила край Помпей. След като обявиха откритието миналата седмица специалистите откриха още три коня, които са загинали в обора на вилата по време на изригването на Везувий.

Поне две от животните са били впрегнати и вероятно приготвени за евакуация, когато ги е застигнала лавата, заляла Помпей и околностите му през лятото на 79 г. сл. Хр.

При изригването на вулкана много от жителите и животните загинали на място след като били застигнати от вълна супер сгорещени отровни газове и пепел. Телата им оставили страховити очертания във втвърдения слой пепел.

Италианските власти потвърдиха за National Geographic, че находката е намерена по време на сериозно криминално разследване известно като Operazione Artemide (Операция „Артемида“), оглавенo от националната жандармерия на Италия. Това разследване започва през 2014 г. след като крадци отмъкнали фреска с изображението на Артемида (гръцката богиня на лова) от стените на древен помпейски дом.

До началото на 2015 г. по време на операцията са били разследвани над 140 заподозрени – незаконни търговци на изкуство (tombaroli )и дори някои членове на мафията в 22 италиански провинции. Разследващите екипи открили над 2000 артефакта в това число незаконно добити вази, монети и архитектурни фрагменти.