сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Микробиолог обяснява колко често трябва да сменяме чаршафите си и какво става, ако не го правим

25.5.2018 г.

Над 1/3 от живота си прекарваме в леглото, но според микробиолога Филип Тиерно от Нюйоркския универстиет това място лесно може да се превърне в „ботаническа градина“, пълна с бактерии и гъбички.

Ако твръде дълго не перем чаршафите си микроскопичните същества в гънките на чаршафите може дори да навредят на здравето ни, казва Тиерно в интервю. За да не се случва това, спалното си бельо трябва да сменяме веднъж седмично.

Годишно по време на сън произвеждаме около 98 литра пот. Според изследователите ако навън е топло и влажно тази течност става „идеална среда за развитие на гъби“.

В леглото ни има над 17 вида гъби

Скорошно проучване доказва, че възглавниците с пух и синтетичните възглавници, които са на между 1,5 и 20 години, съдържат между 4 и 17 различни вида гъбички.

„Дори и да нямате алергии, тялото ви може да направи алергична реакция“, обяснява Тиерно. Другата причина, поради която чаршафите се цапат бързо, няма нищо общо с навиците и потенето ви, а с гравитацията. „Както Древен Рим се е превърнал в руини заради гравитацията, така и върху леглата ни пада прах поради същата причина“, казва Тиерно.

Натрупаната прах в рамките на една или две седмици е достатъчна, за да започне да ви сърби врата, а за хора с алергии и астма, това е особено неблагоприятно.

„Ако докоснете кучешки изпражнения на улицата, искате да измиете ръцете си. Приложете това и за чаршафите си. Ако можехте да видите какво има отгоре – но разбира се това няма как да стане – щяхте да се замислите дали наистина искате да спите в тях.“