сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Чернобил: в помощ на астронавтите

16.5.2018 г.

Най-смъртоносната опасност за астронавтите - радиацията - е невидима за очите.

Магнитното поле на нашата планета генерира защитна обвивка, магнитосфера, която ни предпазва от опустошителната космическа радиация. Астронавтите, които пътуват отвъд нея, са подложени на опасните космически лъчи и слънчеви бури, които могат да увредят човешките клетки и да причинят промени в нашето ДНК.

Защитата, понастоящем използваща се на Международната космическа станция, която е достатъчно ниско в земната орбита и попада в магнитосфера не би била достатъчна да предпази астронавтите в далечния космос.

Но има едно място на Земята, което предлага уникална възможност за изследването на дългосрочните ефекти от излагането на радиация: Чернобил.

През април 1986 г. един от ядрените реактори на бившата електроцентрала в днешна северна Украйна претърпява фатален инцидент. Районът все още е заразен със същата гама радиация, на която астронавтите са изложени в далечния космос. Големи и малки същества, от вълци до микроби, продължават да обитават забранената зона, обхващаща над хиляда квадратни километри.

„Тайната на успеха на междузвездните пътувания може да бъде разкрита с помощта на животните, растенията и микробите, които са се справили с радиацията в еволюционен план и са успели да толерират или напълно да избегнат ефектите от радиацията“, казва Тимоти Мусо, професор по биология от Университета в Южна Каролина.

Мусо редовно посещава мястото от 2000 година насам и изучава стотиците видове, за да разбере как реагират на околната среда. Мутацията при божите кравички (Pyrrhocoris apterus) например се изразява в промяна на външния вид на шарките. Други видове, като някои птици и бактерии, демонстрират повишена толерантност и устойчивост към радиацията.

„Смятам, че в човешкия геном има тайни биологични механизми за понасяне на ефектите от радиацията“, казва Мусо. „Номерът е да разберем кои са те и вероятно да успеем да ги задействаме или усъвършенстваме по някакъв начин.“