сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Тревожно проучване разкрива последиците за мозъка от недоспиването

11.5.2018 г.

Едно от най-важните неща, които ни се случват по време на сън, е процесът на прочистване: сънят ни помага да изчистим мозъка си от токсините.

Изследователи са установили, че една безсънна нощ може да доведе до разпространението на протеин, известен като „плака“, който се появява между невроните в мозъка и е свързан с появата на болестта на Алцхаймер.

В скорошно проучване, публикувано в журнала Proceedings of the National Academy of Sciences, учените за първи път успяват да покажат нагледно този процес в човешкия мозък. Оказва се, че хроничното недоспиване може да имат сериозен ефект върху него.

Все още не е известно как точно възниква болестта на Алцхаймер, но се знае, че в мозъка на хората с това заболяване има по-голямо количество от протеина бета-амилоид. Те се натрупват и образуват плака, която влияе върху сигналите между мозъчните клетки.

При проучването е установено, че бета амилоидите се срещат по-често при участници, страдащи от липса на сън.

Връзката между Алцхаймер и недостатъчния сън

Бета-амилоидните протеини са основно отпадъчни продукти от менталната дейност, които мозъчните клетки произвеждат през деня.

В проучването участвали общи 20 здрави доброволци (10 жени и 10 мъже на възраст между 22 и 72 години), като всеки от тях бил подложен на безсънна нощ. Изследователите използвали техника, наречена Позитронно-емисионната томография (PET), с която успели да измерят бета-амилоидните проетини в мозъка.

Учените установили, че дори една безсънна нощ може да стане причина за натрупването на бета-амилоиди там, където се появяват маркери за болестта на Алцхаймер. Това явление било забелязано при всички участници без оглед на възраст и пол.

Високите нива на бета-амилоидни протеини в човешкия мозък са там, където опасните плаки се внедряват между клетките. Съответно те биха могли да отключат Алцхаймер.

Една безсънна нощ може да бъде компенсирана с редовен и дълъг сън, докато хроничната му липса може да причини по-големи проблеми. Кръгът е порочен, защото високите нива на бета-амилоидни плаки в мозъка водят до лош сън и причиняват Алцхаймер.

От проучването става ясно, че достатъчното количество сън може да се окаже добър начин да предпазим мозъка си от дегенеративни болести.