сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Има ли лица на повърхността на Марс?

11.5.2018 г.

Надеждата на много начинаещи астрономи e да направят космическо откритие с голяма значимост. Това е искал и Джо Уайт, който изследва отблизо снимки на Марс, направени от НАСА.

Сред официалните снимки на космическата агенция Уайт успява да различи профила на женска глава. Тя наподобява египетските статуи, но всъщност наличието й се дължи на широко известно явление, което няма общо с извънземните.

В човешката природа е заложено да оприличаваме новото с нещо, което познаваме. Разпознаваме фигури в облаците, контактите ни приличат на лица и търсим изображения в препечения хляб. Научният термин за това състояние е парейдолия.

Първите лица на Марс учените „забелязват“ още през 1976 г. .По това време резолюцията на снимките не е била толкова добра колкото днес. При използването на съвременна техника се оказва, че предполагаемото човешко лице, вече не се различава, а става въпрос просто за скални формации и техните оттенъци.

Кенет Фарли, член на мисията Марс 2020, дава информация за Червената планета. Според него няма доказателства за живот на Марс. Съществуването на цивилизация на толкова негостоприемна планета Фарли счита за „много малко вероятно“.