сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Пет прости правила биха удължили живота на хората с над 10 години

2.5.2018 г.

Умерено движение, здрава храна, ниско тегло, онтказ от цигари и алкохол - гаранция за по-дълъг живот.

Учените припомнят няколко прости правила, които смятат, че биха удължили живота на човек с десет години. Сред тях са отказ от пушенето, алкохола, преминаване на здравословно хранене, постоянни физически упражнения в средната възраст и нормално тегло.

В тези правила няма никаква магия, но те все пак могат да удължат живота на човек с поне десет години, заявяват лекари в статия, публикувана в списание Circulation. Днес болшинството учени смятат, че диетата и отделните храни оказват силно влияние не само върху теглото на човек, но и върху здравето на неговия мозък, кръвоносни съдове, сърце и други ключови органи от човешкото тяло.

Като пример учените неотдавна показаха, че употребата на големи количества зехтин и средиземноморските храни понижават значително риска човек да умре от инсулт или инфаркт. В същото време голямото количество сол в храната влошава здравето на сърцето и съдовете. По същия начин действат върху организма на човека спортът и отказът от вредни навици, доказаха учените през последните години.

Те са анализирали данните, събрани в хода на наблюдение на здравето на 40 000 лекари и медицински сестри в рамките на проектите NHS и NHANES през последните три десетилетия. Сравнявайки продължителността на живота на здрави лекари и сестри, както и на техните колеги, страдащи от затлъстяване, имащи вредни навици и заседнал начин на живот, учените са установили, че всички тези проблеми отнемат между 12 и 14 години от живота. Средно мъжете и жените, спазващи петте принципа на здравословен живот, са доживявали до 87 и 93 години, докато останалите участници в тези проекти са стигали до 75 и 79 години.

Увеличаването на продължителността на живота е свързано предимно с два фактора – рязко понижаване на риска от сърдечни заболявания и развитието на рак. При спазване на тези пет правила рискът от рак намалява с 65%, а шансът за инфаркт или инсулт – почти два пъти. /РИА-Новости

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах