сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

ЕС забрани широко използвани инсектициди

2.5.2018 г.

Европейският съюз планира да забрани най-широко използваните инсектициди в опит да защити пчелите и други важни насекоми-опрашители.

Забраната, одобрена от страните-членки в петък, е насочена към инсектицидните вещества известни като неоникотиноиди. Очаква се тя да влезе в сила до края на годината и да забрани употребата на химическите вещества на открито (все още ще бъде разрешено използването им в парници).

Неоникотиноидите по ефективен начин разрушават нервните клетки на насекомите, които ги поглъщат. Повечето семена на царевица, соя и пшеница, които се засяват днес, са обработени с неоникотиноиди. Ако птица погълне подобно семе най-вероятно тя също ще загине, казва Европейската агенция за опазване на околната среда.

При растежа на растенията веществата проникват в тъканите им и те стават отровни за всички насекоми, които се хранят с тях. Полените, нектарът, сокът и дори мъртвите листа съдържат неоникотиноиди.

Неоникотиноидите са от 5000 до 10 000 пъти по-токсични от ДДТ“, казва Жан-Марк Бонматен от Националния център за научни изследвания във Франция.

Неоникотиноиди и преди са били използвани за стерилизирането на мъжки пчели.

Тези инсектициди се свързват не само с драматичното изчезване пчелите и други опрашители – те са заподозрени и за изчезването на много други видове насекоми, както и птици хранещи се с насекоми и прилепи. Дори важни същества като земните червеи се повлияват негативно от неоникотиноидите – установява проучване.

Европейският съюз и преди е забранявал използването на неоникотиноиди при цъфтящи култури с довода, че около ¾ от различните видове зърно се опрашват от пчели.