сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Защо дълбокоморските риби са толкова черни

30.8.2018 г.

В тъмнината на океанските дълбини рибите са развили своя стратегия как да станат почти невидими.

от Елизабет Ан Браун

В безбрежната тъмнина на океаните рибите превръщат прикритието в нова форма на изкуство: как да се слееш с нищото?

В хода на еволюцията рибите от родa Chauliodus и подобните им са развили особен вид черно – говорим за черно по-черно от черното – за да могат да се крият така, че дори да са пред очите ви да не ги виждате. „Когато ги погледнете, особено във водата, приличат на дупка във Вселената“, казва Сьонке Джонсън – морски биолог от Университета „Дюк“, който изучава обитателите на дълбините.

В ново проучване Джонсън и колегата му Карън Осбърн откриват как сложни наноструктури в кожата на рибите улавят фотоните и абсорбират цялата светлина, която ги докосва.

Но защо е нужен този оптичен трик във вечния мрак?

Тъй като в морските дълбини храната е оскъдна в менюто фигурират всички. Морските дяволи например имат арсенал от съоръжения с които търсят плячка, като остри бодли с които засичат движение. Също така мнозина сканират заобикалящата ги среда с помощта на биолуминисцентни органи, които произвеждат светлина.

„Представете си свят, в който ако светнете с фенерче, нищо няма да видите“, казва Джонсън. Единствената защита на дълбоководната риба е да имитира безбрежното море. „Трябва да погълне всеки грам светлина, който я достигне“, казва той.

За се абсорбира тази светлина тоновете черен пигмент не са достатъчни, казва Джонсън. Тайната се крие в повърхността на кожата. Ако кожата на рибата е обикновена и гладка, светлината отскача директно към очакващите очи на гладния хищник. Но колкото  по-сложна е повърхностната структура, толкова по-вероятно е да улови фотоните.

Според проучване на Джонсън и Осбърн някои супер черни риби поглъщат 99,9 процента от светлината. С други думи само един на хиляда фотона успява да се измъкне.