сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Как астероидите създават живот?

16.4.2018 г.

Астероидите са спомогнали за образуването на живота на Земята. Астрономите ги изучават, за да разберат повече за другите слънчеви системи.

Миналият октомври покрай Земята премина първият междузвезден посетител на нашата Слънчева система, който астрономите успяха да засекат – парче скала, носещо информация за далечни пространства на галактиката. Той бе наречен Оумуамуа, което на хавайски означава „пратеник отдалеч, пристигнал първи“. Скалата бе забележителна, но в собствената си звездна система би била един от трилионите астероиди – скални останки от самото образуване на звездната система в това число и нашата. Защо Оумуамуа е толкова важен? И защо изобщо изучаваме астероидите?

Днес астероидите на нашата Слънчева система се намират между Марс и Юпитер в така наречения „астероиден пояс“. Счита се, че те са останки от газовия и прахов облак от който са образувани планетите, слънцата и луните. Астероидите са различни по размер – някои са толкова големи, че дори имат достатъчно гравитационно притегляне да привлекат своя собствена луна. Понякога пътят им около нашето Слънце се пресича с този на Земята и двете тела може да се сблъскат катастрофално. В зората на зараждането на Слънчевата система, преди възникването на живота на Земята, планетата ни е била подложена на сериозни удари.

При сблъсъка на астероидите със Земята те оставяли важни градивни елементи, като в същото време не падали толкова често, че да стерилизират или разрушат планетата ни.

„Много вероятно е астероидите да са донесли значително количество от богатите на въглерод и вода материали, които днес се срещат на земната повърхност“, казва астрономът от НАСА Джоузеф Масиеро. Той подчертава обаче, че приносът на астероидите за развитието на живота на Земята все още не е напълно изучен.

Вероятно е астероидите да са носили живот из космическото пространство. Според научно течение, наречено панспермия, астероидите, които са се сблъскали със Земята преди 4 милиона години са донесли молекулите на живота от други планети. Това научно течение допуска, че е възможно животът на Земята да се е зародил от частици донесени от Марс.

Когато Оумуамуа премина покрай нашата Слънчева система миналия октомври за първи път астрономите имаха възможност да разберат как се образуват планетите в ивън нея. Изучавайки формата на астероида и дължината на вълната на светлината, която отразява, астрономите успяха да разберат от какво е изграден той.

„Цветът и спектърът много наподобяваха  неща от нашата Слънчева система“, казва Масиеро. Но, добавя той, за  изненада на някои астрономи „Оумуамуа  не изхвърляше газ и прах  при затоплянето от Слънцето, както повечето комети. Проучването на астероида доказва, че слой органични вещества покриват обекта и служат като изолация  на ледената вътрешна част на астероида.“

Масиеро отбелязва, че слънчевите системи може както да приличат на нашата, така и да са напълно различни. Погледът към астероиди от други светове може потенциално да ни каже как се образуват планетите – дори животът – извън нашата Слънчева система.

„Астероидите ни помагат да отговорим на въпроса с какво сме уникални“, казва Масиеро. „С какво животът е уникален?“