сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Ловецът на екзопланети

16.4.2018 г.

Орбиталната обсерватория TESS (англ. Transiting Exoplanet Survey Satellite) за търсене на екзопланети и изучаване на атмосферата им ще бъде изстреляна на 16 април.

Апаратът ще даде възможност на учените да намират подходящи за извънземен живот планети с твърда повърхност, намиращи се в обитаемата зона на своите звезди.

„Няколко месеца след изстрелването на TESS ще можем да посочим първите звезди, които имат планети подобни на нашите“, казва Лиза Калтенегер от Университета „Корнел“.

Ако апарат за търсене на нови планети ви звучи познато, вероятно това така заради космическия телескоп „Кеплер“, който също търсеше земеподобни планети от 2009 г. до 2013 година, като през 2014 г. специалистите успяха да го „възкресят“ отново. Кеплер досега открил над 2600 планети някои от които скалисти и доста подобни на нашата.

Космическият телескоп TESS на НАСА ще наблюдава 200 хиляди ярки звезди, които се намират на относително близко разстояние от Слънцето. С негова помощ учените планират да следят астрономическите преминавания - явление, при което небесно тяло закрива звездата, около която се върти.

Този метод дава възможност са се определят размерите на планетата, плътността на атмосферата и нейния състав. Огледалото на TESS e с диаметър 6,5 метра и събира много повече светлина, отколкото може да улавя предишната гордост на НАСА - космическият телескоп "Хъбъл" (Hubble Space Telescope).

Въпреки че наземните системи са способни да изследват голяма част от звездното небе, атмосферата на Земята силно влошава качеството на получаваните от тях данни. Те могат да фиксират спад в яркостта, чак когато той достигне един процент, докато скалистите планети намаляват блясъка на звездата си в момента на преминаване пред нея с част от процента.

По този начин TESS ще се окаже способна да открива екзопланети, достатъчно отдалечени от своята звезда, за да може на тях да има течна вода и съответно - възможността от съществуването на живи организми.