сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Кой ще спечели надпреварата?

11.4.2018 г.

Илън Мъск е хвърлил око на Марс, Джеф Безос се е устремил към Луната, Ричърд Брансън иска да развива космически туризъм. Някои смятат, че за начало трябва да спасим Земята.

Те са абсурдно богати, и тримата са мъже и сега са вперили поглед към звездите. Илън Мъск иска да лети до Марс. Джеф Безос, основателят на amazon.com, мечтае за колония на Луната. Ричард Брансън има намерение да предлага луксозен космически туризъм под знамето на „Върджин“.

Какво мотивира тези хора? И не би ли трябвало да харчат милиардите си, за да направят нашата планета по-добро място? Крисчън Дейвънпорт, автор на The Space Barons, разкрива ревностната надпревара, която вдъхновява милиардерите, обсъжда различната им визия за изследването на космоса и обяснява защо жените са все още слабо представени в космоса.

Те са много различни. Илън Мъск е маркетингов гений, който получава голяма доза медийно внимание, част от което генерира сам. За разлика от него Безос е много по-тих и по-потаен. Проектът му Blue Origin е пазен в тайна години наред. Повечето хора нямат представа, че той съществува от 2000 година – точно както иска Безос.

Илън от самото начало се опитва да привлече много внимание. През 2003 г. той демонстрира макета на ракетата си Falcon One в National Mall във Вашингтон в опит да привлче вниманието на НАСА.  Безос пък обича да обмисля, не бърза и търпеливо  преминава през всички стъпки без да става център на медийно внимание.

Илън Мъск смята, че ако Земята пострада, ако се случи нещо, което да доведе до изчезването й, като удар с астероид или събитие подобно на това, довело до изчезването на динозаврите, ние трябва да имаме резервен план – например да превозим хора до Марс, за да създадем бекъп на човешката раса така, както правим бекъп на компютъра или харддиска си.

Джеф Безос гледа на нещата по малко по-различен начин. Той казва, че план Б трябва всъщност да гарантира план А: т.е. да подсигури съхраняването на нашата планета. Начинът това да стане е като стигнем до космоса, защото Земята има ограничени ресурси, а тези в космоса са неограничени.

Третият космически магнат е собственик на конгломерата от компании „Върджин груп“. Компанията му  „Върджин рекърдс“ издава групи като Sex Pistols и Simple Minds, а мотото му е „Майната му, да го направим“.

Брансън е предприемал всякакви откачени приключения. Летял е с балон над Тихия океан - част от маркетинговата кампания на компанията „Върджин“ - като идеята му е била да се приземи в Южна Калифорния, но се разбива в замръзнало езеро в Канада. Правил е опит да прекоси Атлантическия океан от Мейн до Великобритания, но остава без пилот и се налага сам да се приземи.

„Върджин Галактик“ възнамерява да организира пътувания до ръба на космоса с много як и модерен кораб наречен Spaceship 2. Той ще се носи на около 10 600 метра над Земята. Цената на билетите ще бъде около 250 000 долара, но идеята е в крайна сметка тя да се понижи, така че и обикновени хора да могат да си позволят това пътуване. Пътуващите ще имат възможност да откопчаят коланите си и да се носят из кабината, да наблюдават контурите на Земята от високо –  преобразяващата гледка за която астронавтите говорят от десетилетия.

Но нещата не се случват толкова бързо и лесно колкото Брансън иска. Имало е множество пречки и отлагания, в това число и фатален сблъсък през 2014 г., при който загива един от пилотите. „Върджин Галактик“ обаче не се отказва от програмата си и ще осъществи първия си полет още тази година.