сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

Как извънземните могат да забележат живота на Земята?

28.3.2018 г.

От газовете в атмосферата до сателитите в Космоса Земята изпраща много сигнали, че съществува.

Към днешна дата астрономите са потвърдили съществуването на близо 4000 планети отвъд пределите на нашата Слънчева система, в това число и на такива, разполагащи с условия за живот, под формата в която го познаваме. С усъвършенстването на технологиите би трябвало да научаваме повече за тези светове и за вероятността в тях да съществуват растения, животни и може би цивилизации.

Това означава, че ако там някъде има извънземни те също биха могли да ни открият.

За начало трябва да разберат къде е Земята: това могат да открият или докато наблюдават как Слънцето потрепва заради действието на гравитацията или като наблюдават как то леко се замъглява докато Земята обикаля около него. След като извънземните веднъж забележат планетата ни тя би трябвало да ги заинтригува. Слънцето ни е сравнително стабилно – няма изригвания, които да разкъсат атмосферата ни и попадаме в обитаемата му зона – онази област около звездата, където водата може да се задържи в течно състояние. Изобилието от кислород също сочи, че тук има живот.

Ако извънземните астрономи разполагаха с наистина големи телескопи те дори биха могли да картографират земната повърхност с достатъчни подробности. За да регистрират и градските райони ще им трябва телескоп с ширина около 39 метра, конструиран с една единствена цел: да забележи бледата светлина, отразявана от чужда планета. Вариациите в тази отразена светлина с времето биха им подсказали, че има регионални разлики в терена на планетата. От разстояние 40 билиона километра извънземните не само биха могли да картографират земните континенти, но също така да регистрират признаци на разумен живот.

Ако там някъде съществува интелигентен живот най-простият начин да ни забележи би бил да се ослушва за нас. През последния век човешката цивилизация не спира да излъчва радиосигнали, които не е трудно да се засекат. Понякога изпращаме информация отвъд и целенасочено под формата на златни плочи с надеждата извънземните да се натъкнат на тях. Истината е, че те не биха могли да регистрират радиосигналите, ако се намират на повече от 949 билиона  километра от Земята. Ако съществува разумен живот отвъд това разстояние първите радио сигнали, които сме изпратили, просто още не са стигнали до тях.

Но след няколко века разумните извънземни може да забележат други признаци на нашия технологичен напредък. Ние например бихме могли да се натъкнем на интелигентен живот като търсим изкуствени сателити. Това означава, че те по подобен начин биха могли да открият нас. В момента сателитната мрежа на Земята не е толкова гъста, нито ще бъде в скоро време, че да бъде забелязана толкова отдалеч, но отпечатъкът ни в Космоса става все по-изразителен.

Земята е на над 4,5 милиарда години и животът тук се е променял значително с течение на времето. Ами ако извънземните са гледали към нас преди милиарди години?

В доклад публикуван през 2018 г. в  Science Advances астробиологът Стефани Олсън и колегите й симулират как земната атмосфера се е променяла с времето. Дори преди милиарди години извънземните биха могли да се досетят, че тук има живот по миризмата на метана и наличието на въглероден диоксид. Но съвременната атмосфера – буквално крещяща за наличието на живот – се е появила едва преди 500 милиона години.

„За периода на съществуване на планетата ни един извънземен астроном би могъл да се подведе сериозно и да заключи, че Земята е стерилна – въпреки факта, че по това време  океанът е кипял от живот“, казва Олсън.

И все пак, ако извънземните бяха достатъчно напредничави и решени да ни открият,  Земята от ранната ера на съществуването си също би могла да предостави достатъчно убедителни доказателства за живот, казва съавтора на проучването Джошуа Крисансн-Тотън от Вашингтонския университет. „Наличието на живот на Земята е достатъчно очевидно през последните 4 милиарда години и всеки, който би могъл да конструира голям телескоп би го забелязал“, казва той.

Но подобно на нас извънземните вероятно също се страхуват от вероятността за съществуването на враждебни извънземни – в случая хора – които да пристигнат неканени на прага им.

„Разбира се“, добавя авторът на проучването Майкъл Варнъм от Аризонския университет, „ също така бих казал, че ако някъде край Юпитер се появи враждебна армада ние не бихме били щастливи.“