сп. National Geographic - Юни 2018
National Geographic KIDS - Юни 2018

Мозък на половин милиард години

12.3.2018 г.

Новото откритие хвърля светлина върху еволюцията на насекомите и нервната система на ракообразните.

Благодарение на 15 вкаменелости наскоро открити в Гренладния учените могат да надникнат в мозъка на животни, обитавали Земята преди 520 милиона години.

Изчезналият вид Kerygmachela kierkegaardi е плувал в океаните по време на т. нар. камбрийска експлозия, свързана с появата и разцвета на относително сложен живот. Древният хищник е разполагал с 11 нагънати  от двете страни на тялото си, имал дълга опашка и заоблена глава. С предните израстъците той е улавял плячката – казва палеонтологът Якоб Винтър „и е бил страшен за останалите животни.“

Предишни вкаменелости на това същество с размери от около 2,5 до 10 сантиметра са били намирани на скали обрушени от времето. Новата находка обаче е пощадена от природните влияния и в нея има съхранена нервна тъкан, която дава нова информация за мозъка на панартроподите (Panarthropods)  – група живони, която включва бавноходки (Tardigrades) и онихофори като ракообразни и наскеоми.

За разлика от предишни предположения екипът доказва, че древният предшественик на всички панартроподи не е имал сложен триделен мозък. Съвременните артроподи започват да се развиват с един сноп нервни клетки, разположени над стомаха. Имат два други мозъчни сегмента, които по време на развитието се свързали с първият сноп и образували сложен триделен мозък.

При всички случаи нервната система на древните същества е била по-проста, но конкуренцията, движеща еволюционното развитие е „довела до появата на по-сложен мозък“, казва Винтър.