сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Защо преди 8000 г. са набивали на кол човешки глави

15.2.2018 г.

За първи път археолози попадат на следи от подобна зловеща практика в Скандинавия през периода на мезолита и не могат да намерят обяснение за нея.

През 2009 г. започва изграждането на нова жп линия свързваща двата бряга на река Мотала Стрьом в Южна Швеция, но археолозите попадат на интересни артефакти. През следващите няколко години сред седиментите те откриват животински кости, инструменти направени от рога, дървени колове и части от човешки черепи.

Учените установили, че останките принадлежат на ловци-събирачи от мезолита – група, която съществувала преди около 8000 години. Обществата, живели по това време, са известни с това, че проявяват уважение към целостта на мъртвите – или поне така се смяташе досега.

През 2011 г. Фредрик Холгрен от Cultural Heritage Foundation оглавява разкопките край Каналйорден до река Мотала Стрьом и екипът открива първия по рода си пример на набучени на кол глави на ловци-събирачи от мезолита.

„Надявахме се да намерим животински кости, а попаднахме на много по-богати находки“, казва Холгрен. „Това е забележително.“

Изследването бе публикувано тази седмица в журнала Antiquity, под заглавието  Keep your head high.

Намерените в Каналйорден черепи датират отпреди 8000 години и са на деветима възрастни и едно дете. Били са положени върху плътен слой големи камъни. Черепите са без челюстни кости, а два от тях имат добре запазени дървени колове забити в тях. Около черепите са намерени и животински кости. Два от черепите са на жени, четири на мъже, а два на младежи между 20 и 35 г. Изследователите са намерили и почти напълно запазен детски скелет, чиито малки кости предполагат, че детето е било или мъртво родено или е починало малко след раждане.

По черепите на жертвите има очевидни наранявания, които са били лекувани. Учените все още не знаят с какви оръжия са били нанесени. Анализът на ДНК продължава, но археолозите са установили, че между двама от мъжете има роднинска връзка.

Това е първото по рода си погребално място и няма как да бъде сравнено с други.