сп. National Geographic - Май 2018
National Geographic KIDS - Май 2018

Слънцето помръква към 2050

12.2.2018 г.

Слънцето ще стане по-студено и мрачно до 2050 година, прогнозират астрономи от Калифорнийския университет в Сан Диего.

Това съобщава сайтът Phys.org, който се позовава на Astrophysical Journal Letters.

Според учените тези изменения ще бъдат резултат на "големия минимум" на слънчевата активност - периодично събитие, по време на което слънчевата активност намалява, образуват се по-малко петна и спада силата на излъчване в ултравиолетовия диапазон. По време на изследването специалистите анализират 20-годишното поведение на сходни със Слънцето звезди и на основата на тези данни стигат до извода, че нашата звезда ще помръкне към средата на XXI век.

Слънчевата активност се увеличава и намалява с периодичност 11 години. При това, според изчисленията на астрономите, към 2050 година температурата на Слънцето може да спадне до т.нар. маундерски минимум (Maunder Minimum), регистриран в периода от 1645 до 1715 година. Тогава, според изчисленията на астронома Едуард Уолтър Маундер, вместо обичайните 40-50- хиляди слънчеви петна, на повърхността на светилото са се образували общо само 50 петна.

Този исторически отрязък често се свързва с т.нар. "малък ледников период", но не всички учени са съгласни с това мнение. Според противниците на тази тези дори при силно спадане на слънчевата активност, няма как да се получи глобално застудяване. /РИА-Новости