сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Трансплантация на корали дава надежди за спасяване на Големия бариерен риф

27.11.2017 г.

Корали, отглеждани в една част на Големия бариерен риф, бяха успешно трансплантирани в друга област, твърдят австралийски учени. С този проект учените се надяват да възстановят увредените екосистеми по целия свят.

В проучването на остров Херън, в близост до източния бряг на Австралия, изследователите събрали голямо количество коралови яйца, грижили се за тях и след това ги трансплантирали в райони с увреден риф. Когато се завърнали осем месеца по-късно, те открили млади корали, в напълно добро състояние.

"Успехът на това ново изследване се отнася не само до Големия бариерен риф, но има и потенциално глобално значение", заяви изследователят Питър Харисън. "Това показва, че можем да започнем да възстановяваме и поправяме повредени коралови популации, където естественото снабдяване с коралови ларви е било компрометирано".

Харисън заяви, че неговият масов подход за възстановяване е в контраст с настоящия метод на "коралово градинарство" за разкъсване на здрави корали и поставяне на части от тях в увредени рифове, с надеждата, че ще се възстановят. Той е оптимист, че неговият метод, който преди това беше успешно изпробван във Филипините, може да помогне на рифовете да се възстановят в по-голям мащаб.

Големият бариерен риф, най-голямата жива структура на Земята, е обречен на фона на безпрецедентна втора поредна година на короравно избелване, поради затоплянето на температурите на морето, свързани с изменението на климата. /АФП