сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Земята е подложена на засилено светлинно замърсяване

23.11.2017 г.

Земята все повече се потапя в изкуствена светлина, като този феномен се засилва от въвеждането на новата технология на LED крушките.

Това сочи анализ на наблюдение на Земята от сателит, потвърждаващо засиленото светлинно замърсяване, което вреди на здравето на хората, на животните и на растенията.

Учените, чиито наблюдения бяха публикувани в списание Science Advances, са установили, че изкуственото осветяване на планетата се е засилило както като количество, така и като интензивност, с около 2% годишно от 2012 до 2016г.

Засилването на изкуствената светлина се забелязва навсякъде по земното кълбо, като райони, които преди са били слабо осветени, сега имат значително увеличение на изкуствената светлина. Това отбелязва Кристофър Киба от Центъра GFZ за геофизични изследвания в германския град Потсдам, който е главен автор на изследването. То е едно от първите, които разглеждат осветеността на Земята от Космоса по време на прехода към по-малко енергоемкото LED осветление.

Резултатите сочат, че икономията на енергия в резултат на въвеждането на новата технология, е по-малка от очакваната. Това е така, тъй като е установено, че икономиите, осъществени благодарение на LED технологията, се инвестират в допълнително външно осветление, обяснява ученият. Той сравнява осветеността на САЩ, която е три-четири пъти по-голяма от тази в Германия, като изтъква, че нивото на просперитет и сигурност може да се осигури и с по-малко светлина. /АФП