сп. National Geographic - Ноември 2017
National Geographic KIDS - Ноември 2017

Смъртоносният кален вулкан Луси

20.10.2017 г.

Учените и до ден днешен спорят за причината за това изригване на кал, но според ново проучване тунел от магма вероятно поддържа вулкана активен през последното десетилетие.

На 29 май 2006 г. преди повече от десет години на пет места на индонезийския остров Ява от земята започват да изригват реки от кал.

Вулканът с името Луси продължава да бълва кал и се простира върху територия от близо 15 квадратни километра. В пикови моменти в района изригват до 170 000 кубични метра кал дневно.

Изследване, публикувано в Marine and Petroleum Geology това лято, разглежда степента на пораженията, нанесени от вулкана. Учените установили, че някои села са залени под близо 40 метра кал, над 60 000 души е трябвало да напуснат домовете си и 13 човека са загинали.

Сега ново проучване публикувано в Journal of Geophysical Research претендира, че е открило източника на този безмилостен поток от кал. Екип учени от Норвегия, Швейцария и Индонезия смятат, че вулканът не спира да бълва кал, защото е свързан със съседна вулканична система.

Луси е нов и дава възможност на учените да разберат как се развиват системи като вулкани, хидротермални комини и гейзери.

Калните вулкани се наричат така, защото наподобяват своите лавови събратя, но всъщност са напълно различен геоложки феномен, познат от дълбока древност в отделни региони на света. Те са сравнително рядко геоложко явление.

Най-много кални вулкани има в района на Каспийско море, Кавказ, Азовско море (река Кубан, Тамански полуостров и Керч), Румъния, САЩ, Мексиканския залив, Карибско море (остров Тринидад), Андите (Колумбия, Венесуела), Малайския архипелаг, Филипините, полуостров Индокитай, Южна Азия (Индия и Пакистан), Апенинския полуостров и др. Най-големият кален вулкан в света остава Луси.