сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Сателит на НАСА откри сезонния ход на въглеродния диоксид около планетата

13.10.2017 г.

Сателит на НАСА откри сезонни пикове на емисиите на въглероден диоксид (CO2) около Земята. Голямо увеличение има през 2015 година в тропическите региони заради горещото течение Ел Ниньо.

Резултатите от пет изследвания са публикувани в четвъртък в списание „Сайънс” (Science). Те са базирани на данните от сателита „Orbiting Carbon Observatory-2" или OCO-2.

Спътникът е на американската космическа агенция НАСА , изстрелян през 2014 година. Целта на тази програма е да се изследва циркулацията и еволюцията в атмосферата на въглеродния диоксид от изгарянето на изкопаеми горива и въздействието на растителността на Земята върху изхвърлянето и улавянето на въглеродния диоксид.

„Данните показват учудващи сезонни промени във въглеродния цикъл в северното полукълбо. Има ясно изразено увеличение на CO2 в атмосферата през пролетта, което идва от растителността”, сочи едно от изследванията. „Но през зимата производството на СО2 от растенията е минимално, докато разграждането на растенията захранва производството на въглеродния диоксид когато температурите тръгнат нагоре. Това, комбинирано с продължаващите емисии от изгарянето на въглища и други въглеводороди над Китай, Европа и САЩ обяснява сезонната промяна нагоре през април в северното полукълбо. С напредването на пролетта и приближаването на лятото, растенията започват да абсорбират отново повече CO2 и заиграват ролята си на резервоари за въглерод.

Друго от изследванията посочва как екваториалното топло течение Ел Ниньо в Тихия океан, което се появява периодично, е предизвикало през 2015 година много по-големи емисии на въглероден диоксид и значително по-силни в тропиците, отколкото през минали години. Така през 2015 година и в началото на 2016 Ел Ниньо е предизвикал изхвърлянето на около 2,5 милиарда тона въглерод повече в атмосферата, отколкото през 2011 по време на предишното му появаване.

„Тези данни ни дават възможност да определим чистия обмен между Земята и атмосферата в отделните региони по време на годините с активен Ел Ниньо”, обяснява Чунжи Лиу от Лабораторията по реактивно движение в Пасадена, Калифорния, основен автор в това изследване.

През 2015 и 2016 година сателитът OCO-2 регистрира покачване с 50% на въглеродния диоксид в атмосферата в сравнение със средните данни от миналите години. Данните са подобни на получените от американската агенция за изследване на водата и космическото пространство (NOAA).

Тези рекордни скокове са се оформили въпреки емисиите на въглероден диоксид в резултат на човешка дейност през 2015-3026 година, който остава стабилен в глобален план. В тропическа Азия сезонното увеличение на емисиите се обяснява с изгарянето на биомаса. /АФП