сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Къде са корабите на Колумб?

9.10.2017 г.

Останките от „Ниня“, „Пинта“ и „Санта Мария“ все още не могат да бъдат открити въпреки десетилетията търсене.

Тази година се навършват 525 г. от първата трансатлантическа експедиция на Христофор Колумб – пътешествие, което италианският изследовател е смятал, че ще го заведе до Азия. На 12 октомври 1492 г. обаче екипажът му съзира земите от Карибския регион. Следва поредица събития, които довеждат до европейската колонизация на Новия Свят.

Останките от Първата Флотилия, както и тези от последвалите три експедиции, все още не са открити въпреки десетилетията дирене от страна на археолози и иманяри-търсачи на потънали кораби.

Защо откриването на Първата флотилия е толкова трудно? Ето няколко причини:

При тези условия не е лесно да се запази кораб

Топлите води на Карибите са рай за т.нар. корабни червеи (Teredo navalis), които представляват мекотели с невероятен апетит към дървото. Известни още и като „термитите на моретата“ тези същества могат да погълнат дървен кораб за едно десетилетие и са жесток враг на археолозите, които работят в региона.

Освен нашествието на червеите корабите са били подложени и на пет века тропически бури и урагани в плитки води, отбелязва Доналд Кейт, археолог, който търси следите на „Галега“ – кораб от Четвъртата флотилия на Колумб изчезнал през 1503 г.
„Корабите, които изчезват в студени, тъмни и дълбоки води имат много по-голям шанс да останат цели и да запазят стойността си като „капсула на времето“.

Пейзажът коренно се е променил от времето на Колумб.

Вековете тропически бури, използването на земята за различни цели и обезлесяването значително са променили бреговата ивица от времето на Колумб.

Дори и да е останало нещо то е трудно да се открие

Археолозите използват сонар като основен инструмент за откриване на потънали кораби на морското дъно, но ако останките се намират под седименти, уредът може да не ги отчете, казва археологът Грег Кук. Друг важен инструмент е магнитометърът, който отчита наличието на метал под водата. Но тъй като метал почти не е бил използван за направата на корабите от онова време той трудно може да  „да бъде уловен“.

Засега най-големи са изгледите да бъде открита „Санта Моника“. През 2014 г. архолози обявиха, че са намерили кораба, но твърдението бе оборено от ЮНЕСКО.

Екипажът на Колумб е рециклирал

Според корабния дневник „Санта Моника“ засяда на риф край Хаити по Коледа, 1492 г. По заповед на Колумб от останките на разбития кораб моряците построяват форт, който наричат Навидад (Рождество), въоръжават го със свалените оръдия и припаси за една година.  „Моряците са използвали останките от корабите, за да оцелеят. Трябва да оценим рециклирането, което се е извършвало по онова време“, казва Джеймс Делгадо.

Трябва ли търсенето да продължи?

Да, категорични са изследователите. Делгадо смята, че откриването на корабите би хвърлило нова светлина върху първите срещи между местното население и европейските изследователи.