сп. National Geographic - Септември 2017
National Geographic KIDS - Септември 2017

Краят на „Касини“

13.9.2017 г.

След като в продължение на 13 години сондата „Касини“ изследваше Сатурн, тя ще прелети през атмосферата на планетата и ще се взриви.

В петък, 15 септември, сондата на НАСА „Касини“ ще изпрати последните си съобщения докато пада през атмосферата на Сатурн.

Това смъртоносно спускане ще отбележи последната фаза на една 13 годишна мисия, посветена на изследването на планетата и на групата луни около нея.

„Касини“ ще направи последната си снимка на 14 септември в 23 часа наше време. В 13 часа на 15 септември сондата ще започне спускането си в атмосферата на планетата. В крайна сметка ще се възпламени и ще си вижда като метеорит, пресичащ небето над Сатурн. Дори и в тези свои последни мигове „Касини“ ще изпраща данни към Земята. Учените очакват да получат последен сигнал от сондата около 14.55 следобед.

На практика не бихме могли да наблюдаваме последните мигове на „Касини“ на живо тъй като Сатурн се намира на повече от 800 милиона мили от Земята и за да стигнат данните от сондата до Земята са необходими 83 минути. Но НАСА ще предава случващото се от Лабораторията за реактивно движение в Пасадена, Калифорния, където учените ще получат последните снимки и данни от сондата.

НАСА избира този край за „Касини“, за да запази Сатурн чиста. Горивото на сондата ще свърши, така че ръководещите мисията вече няма да могат да контролират пътя й и има съвсем реален риск „Касини“ да се разбие на някоя от многото луни на Сатурн и да я замърси с останките си.

Вместо да поеме този риск НАСА решава да изпрати „Касини“ по друг начин: безпрецедентен лупинг между планетата и пръстените й с последно гмуркане в самия газов гигант.

„Касини“ ще изгори месец след 20-та годишнина от пускането си. Тя е изстреляна от Кейп Канаверал, Флорида на 15 октомври 1997 г. и пристигна на Сатурн на 1 юли 2004 г.