сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

„Динозавърът Франкенщайн” от Чили се оказа „изгубеното звено” на еволюцията

17.8.2017 г.

Причудливият тревопасен динозавър от Чили, който прилича едновременно на тиранозавър и на велосираптор, се оказа изгубеното звено на еволюцията, което свързва хищните динозаври с техните двуноги жертви, съобщават учени в статия, публикувана в списание Biology Letters.

„Чилизавърът е един от най-необикновените и интересни динозаври, откривани някога за цялата история на науката. Истинската „франкенщайновска” смесица от неговите черти му дава възможност да заеме ключова позиция на дървото на еволюцията на динозаврите и да ни помогне да разберем как са се разделили пътищата на най-големите групи динозаври”, разказва палентологът от Националния музей по естествена история в Лондон Пол Барет.

Преди две години британски и чилийски палеонтолози извършиха разкопки в южната част на Чили, където под земята има породи динозаври, оформили се в края на Юрския период, преди около 140 – 145 милиона години. Както разказваха тогава учените, целта на проекта е била изучаване на историята на формирането на Андите, а не търсене на нови видове древни гущери.

По време на експедицията детето на един от геолозите случайно се натъкна на останките на твърде причудлив динозавър, който учени и медии кръстиха „динозавърът Франкенщайн”.

Това триметрово същество, получило името „чилизавър”, приличало по своята анатомия на т.нар. тетанури (Tetanurae) – група от предимно хищни динозаври, включваща тиранозаврите и предците на птиците.

Въпреки родствените връзки с тетанурите, „чилийският” динозавър Франкенщайн, приличащ и на тиранозавър, и на велосираптор – най-известните хищни „гущери на ужаса”, е бил тревопасен или всеяден, а зъбите и челюстите му не са били приспособени за лов на други гиганти от мезозоя.

Необичайната диета и външният вид на тези древни и вероятно примитивни динозаври с тяло „сякаш съшито от парчета на множество други древни рептилии”, според Матю Барън, колега на Барет, накараха много палеонтолози да се усъмнят, че са тетанури.

Британски учени провериха дали това наистина е така, както съставиха списък от 450 отличителни анатомически белега на „динозавъра на Франкенщайн” и ги сравниха с аналогични части на анатомията на другите тревопасни и хищни динозаври, живели по това време и по-късно.

Анализът доведе до неочаквани резултати: оказва се, че чилизаврите са били и предци на т.нар птицетазови динозаври – сравнително напредничави тревопасни гущери, ходещи на два или четири крака. Тези динозаври притежавали относително малки размери в сравнение с гигантските зауроподи, но това умеели да бягат бързо и имали клюн и голям стомах, помагащ им да ядат практически всичко.

Общите еволюционни корени на хищниците от втората половина на мезозоя и техните жертви, както отбелязват учените, дава възможност да се обяснят много сходства в анатомията им, включително наличието на пера и съществуването на необикновени видове тревопасни същества като терезинозаврите и подобни тревопасни.

Изводите, както очакват самите палеонтолози, няма да бъдат възприети положително от всички учени, тъй като по-рано се смяташе, че хищните динозаври и жертвите им не са били дори далечни роднини. Както се надяват Барън и Барет, откриването на нови „изгубени звена” от еволюцията като това с чилийския „динозавър Франкенщайн”, ще дадат възможност да бъдат убедени скептиците, че такава връзка съществува.