сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

На екватора на Марс има вода

17.8.2017 г.

На екватора на Марс може да има значителни запаси от лед. Това показва повторният анализ на снимките от сондата Mars Odyssey.

„Успяхме да повишим качеството на данните, все едно два пъти сме намалили височината на орбитата на сондата. Вече знаехме за наличието на запаси от лед в полярните региони на Марс и сега намерихме малки количества замразена вода на екватора на Червената планета“, заяви Джак Уилсън от британския университет Дъръм.

През последните години учените се сдобиха с много данни, че на повърхността на Марс от дълбока древност са съществували реки, езера и цели океани, съдържащи почти толкова вода, колкото има в Северния Ледовит океан. В същото време някои астрономи смятат, че дори в древните епохи Марс е бил прекалено студен, за да съществува там постоянно океан.

Откриването на следи от силни океански цунамита на Марс, а също така някои други геоложки данни карат учените да смятат, че течната вода е съществувала на Марс епизодично, а не за постоянно.

Водата е била в течно състояние, когато са изригвали вулканите, които са разтапяли леда или когато са падали големи метеорити. Потоците с вода са могли да прокарат гигантските канали на повърхността на Марс и да доведат до образуването на временни океани и езера, които не са замръзвали стотици хиляди и милиони години. /БГНЕС и РИА „Новости“