сп. National Geographic - Август 2017
National Geographic KIDS - Август 2017

Рибна ДНК разкрива тайни на викингите

9.8.2017 г.

Анализът на ДНК, извлечена от костите на рибни останки от Средновековието, помогна на учените да установят, че викингите са търгували с риба фактически по цяла Европа преди повече от 5 хиляди години.

Това се казва в статия, публикувана в списание PNAS. „Търговията с риба е била едно от тези неща, които е започнало да свързва различните части на Европа през средните векове.

Хайтхабу е бил един от най-важните търговски центрове в началото на Средновековието. Това е било място, където северът се е срещал с юга, християните – с езичниците, цивилизованите народи – с варварите, които не са признавали парите”, разказва Джеймс Барет (James Barrett) от Университета в Кеймбридж. През последните години учените научиха много неща за живота в Европа и други части на света през доисторическите епохи, когато не е имало още писменост, благодарение на откритието на методите за извличане на ДНК от останки на хора и животни чрез своеобразно сливане на химията и археологията.

Генетиците, археолозите и химиците узнават кога хората са се научили да пият мляко и да отглеждат домашни животни, кога за първи път европейците са започнали д а варят и съхраняват храна в съдове, кога започват да произвеждат сирене, бира и други продукти.

Така са датирали и появяването на първите викинги в Скандинавия – преди най-малко 10 хиляди години. Барет и колегите му разкриват още една тайна на древната история, която потвърждава популярната сега теория, че скандинавците първо са били търговци, а едва след това поемат ролята на завоеватели и пирати.

Благодарение на студения климат и други благоприятни условия ДНК в останките от рибата треска се е запазил добре и така учените установили къде е била уловена. За голямо учудване на учените почти цялата риба, попаднала в Хайтхабу е била уловена на над 1000 км оттам – в околностите на съвременните норвежки Лофотенски острови и в антарктическите води на Атлантика.

Това откритие, посочва Барет, е интересно по няколко причини. Първо то означава, че първите викинги са сушили рибата треска и са преплавали огромни разстояния, за да я продадат или обменят с други интересни стоки на юг.

Това означава, че първите търговски мрежи са се появили в Европа много по-рано, отколкото се смяташе досега. Второ това откритие означава, че традициите за производство на знаменитата норвежка сушена треска са се появили на Лофотенските острови най-малко преди хиляда години и са достигнали до наши дни практически в първия си вид. И още, че хрониките на ранното средновековие сочат, че викингите може би са започнали да подготвят и продават сушена риба още през V век.

Всичко това прави историята на превръщането на жителите на Скандинавия от мирни търговци в страшни разбойници още по-интересна, смятат учените. Хайтхабу е най-важния търговски център на датските викинги, разположен в дъното на фиорда Шлей, където се пресичат търговските пътища от басейна на Балтийско и басейна на Северно море. /БГНЕС, РИА-Новости