сп. National Geographic - Декември 2017
National Geographic KIDS - Декември 2017

„Експрес“ - първият български самолет

10.8.2017 г.

На 10 август 1915 г. е осъществен успешен полет на първия български аероплан в Божурище. Той е построен от изобретателя Асен Йорданов.

По време на Балканската война, едва 16-годишен, Асен заминава за фронта доброволец и постъпва като механик в аеропланното отделение край Свиленград. Там той продължава да работи върху конструирането на първия български самолет „Експрес“, който завършва през лятото на 1915 г.

След неговото изпитание специална комисия от Министерството на войната заключава: „Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов – за изобретател. Датата 10 август 1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене“.

В ежедневния вестник „София“ от 21 авуст 1915 г. пише:

 „От няколко дни в манежа на цар Фердинанд е изложен за гледане от публиката в естествената му величина, готов за летене, един аероплан, комбиниран и изобретен от седмокласния гимназист Йорданов, син на Христо Йорданов, бивш управител на Централната земеделска банка.

Този български аероплан е една сполучлива комбинация от съществуващите видове аероплани от типа „Биплан“.

Непълнолетният българин, който в гимназията е отличен математик, внесъл едно ново и важно подобрение, което липсваше при съществуващите аероплани, а именно устройство, предпазващо апарата от падане... В самолетостроенето е внесено едно изобретение от българин – нещо, което не може да не погъделичка националното ни чувство и народна гордост“.

Освен за основател на авиоинженерството в България Йорданов има принос в развитието на американската авиация. 

През 1921 г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на Земята със самолет, като за победителите е обявена награда от един милион долара.

Кандидати са и българските летци Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. С парична помощ от българското правителство двамата българи пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда.

Асен остава в Америка като в началото работи и учи английски. Успява да започне работа като чертожник в конструкторското бюро на заводите Къртис, става летец-изпитател, завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство.

Постепенно става централна фигура в концерна и е назначен за главен конструктор на заводите, участва в разработката и съставянето на документацията и инструкции за поддържане и пилотиране на известни самолети, сред които летящата крепост Боинг Б-17, изтребителите Локхийд P-38 Лайтнинг и Къртис Хоук 81, бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и транспортният самолет Дъглас DC-3.

През 1941 г.  Асен Йорданов основава дружество „Jordanoff Aviation Company“, преименувано по-късно в „Jordanoff Corporation“, придружено от „Jordanoff Electronics“. Ателиетата му заемат четирите етажа на сградата на „Медисън авеню“ в Ню Йорк. Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.

Неговата популярност нараства, когато открива авиационно училище - за кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.

Асен Йорданов е автор на много книги за обучение на пилоти. В САЩ са продадени 750 000 екземпляра от тях и са преведени в много страни.

Асен Йорданов е известен в САЩ като българинът, който е научил Америка да лети.

Той има своето място в авиационния музей във Вашингтон, паметна плоча на летище "Лагуардия" и улица на свое име. Асен Йорданов се превръща в легенда, една пословична и оригинална личност, наричана от американците с името Джери.

На негово име е наречен и залив „Йорданов“ на Земя Греъм в Антарктида.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах