сп. National Geographic - Август 2017
National Geographic KIDS - Август 2017

Титанозавърът Patagotitan mayorum е бил най-голямото сухоземно животно, обитавало Земята

9.8.2017 г.

Запознайте се с Patagotitan mayorum – дълговрат бегемот, тежал колкото 12 африкански слона.

Наскоро получил името си завропод се оказва не само най-големият динозавър, известен досега, но и най-голямото сухоземно животно, обитавало някога Земята.

Това е заключението на първото научно описание на особено голям титанозавър, който бродел из териториите на сегашна Аржентина по време на периода креда. Наречен Patagotitan mayorum, дълговратият бегемот е живял преди около 102 милиона години, вероятно е бил дълъг около 36 метра и е тежал 69 тона или колкото 12 африкански слона (най-едрия сухоземен обитател на Земята понастоящем).

Когато палеонтолозите Хосе Люис Карбадило и Диего Пол от Egidio Feruglio Paleontology Museum забелязали първите вкаменелости от динозавъра във ферма в патагонската част на Аржентина, те разбрали, че са попаднали на нещо голямо.

На екипа му била нужна цяла година, за да изрови титанозавъра. Кенет Лаковара, палеонтолог в Роуанския университет и откривател на Dreadnoughtus динозавъра, който досега се считаше за най-големия на Земята, споделя:

„Разбирам колко много труд и нерви са отишли при изравянето на кости с този размер и пренасянето им до музея.“

Цялостен модел на големия титанозавър бе включен в постоянната изложба на  American Museum of Natural History в Ню Йорк в началото на 2016 г., но екипът едва сега описва новия вид в труд, публикуван тази седмица в Proceedings of the Royal Society B.

Вкаменелостта помага на палеонтолозите да разберат как и кога титанозаврите са станали толкова големи - някои са тежали едва около 6 тона.

Анализът на този гигант предполага, че районът на Патагония е бил обитаван от неизвестна досега група особено големи титанозаври. „ Една подгрупа изглежда се е отделила и стигнала до гигантски размери“, казва Диего Пол.