сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Какво можем да научим от тази древна „кутия за обяд“

28.7.2017 г.

Съдържанието на малкия дървен контейнер от бронзовата епоха може да помогне на учените да разберат повече за живота на ранните европейци.

Преди около 2000 – 4000 години ранни европейци, минаващи през Швейцарските Алпи вероятно изгубили обяда си.

Малката, дървена кутийка с кръгла форма за пренасяне на храна била открита през 2012 година. На мястото, където била намерена, имало и други артефакти – бързо топящите се ледници разкрили предмети, които хората не използват от близо 1000 години.

Първоначално на кутийката не било приписано особено значение, но при по-щателно проучване тя разкрила редица факти за ранното земеделие.

Микроскопски и молекулярен анализ на протеините и мастните киселини доказал, че някога в кутията е имало житни зърна. Подобни тестове, проведени с намерени в Европа предмети от бронзовата епоха, показват, че повечето контейнери за храна са съдържали мляко или месо, но доказателства за отглеждано от човека жито се откривали по-трудно. Растенията бързо се разлагат, което означава, че археолозите трябва да изучат молекулите на артефакта, за да получат по-ясна картина за предишното му предназначение.

Анализът на кутията за обяд е бил извършен от изследователи от института „Макс Планк“ в Германия и Университета в Йорк. Съобщение, публикувано от института, отбелязва еволюционната значимост на зърното в човешката история.

„Култивирането на растения като житото е една от най-значимите стъпки в културно и еволюционно отношение за нашия вид, но преки доказателства в ранните кулинарни практики винаги е било трудно да се открият“, пише в сайта си института.

В кутията изследователите са открили жито и ечемик или ръж.

Житото е било една от първите зърнени култури, които човекът е започнал да отглежда, и продължава да бъде най-широко разпространената в света. Според изследователския отдел по зърнени култури към Департамента по земеделие на САЩ  житото било култивирано преди 10 000 години в района на Плодородния полумесец в Близкия Изток. Това позволило на първите хора от ловци-събирачи да преминат към уседнал начин на живот.

Тъй като кутията е сравнително малка и лека, направена от швейцарски бор, изследователите предполагат, че е била използвана при пътуване при прекосяването на алпийските проходи.