сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Има много вода в недрата на Луната

25.7.2017 г.

Спътникови данни доказват, че в недрата на Луната има вода в изобилие и че вулканичните скали може да се окажат ценен ресурс за бъдещите изследователи.

Откритието може да помогне да разберем как точно се е образувала Луната и как вулканичните райони могат да осигурят вода за бъдещите мисии до нашия спътник.

На Луната има повече вода отколкото предполагахме – твърди нов анализ на няколко стъклени мъниста, образувани в резултат от древни вулканични изригвания.

Естествено образуваните мъниста били намерени през 1970 г. от мисиите „Аполо 15“ и „Аполо 17“, които кацнали близо до зони на вулканична активност. Мънистата се оформили когато магмата, излизаща на повърхността кристализирала и запазила водата вътре в скалата.

Учените нямало как да знаят дали пробите от Аполо са униклани или и в други вулканични потоци на Луната също има стъкло, съдържащо вода.

В ново изследване, публикувано в  Nature Geoscience, учените отново разглеждат пробите от „Аполо“ и използват последни спътникови данни, за да търсят подобни образувания и на други части на Луната. Те открили, че вулканичните залежи са широко разпространени, което предполага, че в Луната има повече вода отколкото се считаше досега.

Намирана ли е вода на Луната и преди?

Да, но едва през последните години. Учените смятали, че Луната е абсолютно суха. Но през 2008 г. изследователи анализирали стъклените мъниста от пробите на „Аполо“ и открили първите следи от наличието на вода.

През 2009 НАСА разбили ракета и сателит в кратер на южния полюс на Луната с надеждата да намерят допълнителни доказателства за наличието на вода. Този експеримент доказал наличието на следи от хидроксил – високо реактивна молекула свързана с водата.

През 2010 г. учените изследвали по-внимателно и други скални проби от Луната и открили следи от вода в минерал наречен апатит. Тогава геолозите започнали да подозират, че на Луната има скрити залежи от вода заключена в скалите. „Ако вземете водата от вътрешността на Луната вероятно ще се образува океан дълбок около метър, който покрива цялата й повърхност“, обяснил тогава геологът Франсис Маккубин.

Защо сегашното проучване е различно?

Ако преди сме картографирали голяма част от лунната повърхност, то не сме знаели със сигурност какво се крие във вътрешността на Луната. Това е така, защото разполагахме с малко проби вулканични скали от лунната мантия.

Целта на проучването на Ралф Миликен от Университета Браун и Шуай Ли от Хавайския университет била да разберат повече за количеството вода съдържащо се в недрата на Луната. То е едно от първите, които се опитват да отговорят на въпроса с помощта на сателитно картиране на вулканичните пирокластични потоци. Според новото откритие поне част от мантията на Луната съдържа толкова вода, колкото земната.

Какво означава това за бъдещето

Макар стъклените мъниста да съдържат едва 0,05 процента вода, количеството им представлява невероятна възможност за бъдещите изследователи. До ледът в полярните кратери ще бъде много по-трудно да се стигне, отколкото до съдържащите вода вулканични скали. Това означава, че лунните посетители един ден биха могли да извлекат тази вода вместо да носят собствени запаси.